رئيس التحرير أحمد متولي
 المذاكرة الجماعية.. من حديقة الأزهر لقهوة «المعلم»

المذاكرة الجماعية.. من حديقة الأزهر لقهوة «المعلم»

كتبت - بسنت غنيمي

تسمع عن فعاليات جري ومهرجانات ألوان ومحاضرات تنمية، وورش عمل .. عادي إنما يكون فيه دعوات وفاعليات مذاكرة جماعي.. جديدة ديه.

«شبابيك» هتقولك علي كام فعالية هتتعمل قريب للمذاكرة الجماعي من حديقة الأزهر إلى قهوة المعلم أحمد يونس تساعد الطالب للتعويض في الفينال.

هوبا مذاكرة تايم

تحت عنوان «هوبا مذاكرة تايم» دشن رواد موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك دعوة، لتنظيمها غدًا الأربعاء من الثالثة عصرًا حتي التاسعة مساءًا بحديقة الأزهر للبنات فقط وببلاش، هيبتدوا يومهم بتعارف، وكلام بسيط عن العلم و طرق المذاكرة و بعدها تحدد كل مشاركة الأجزاء التي تنجزهافي اليوم ويتم تقسيمهم ‘اى مجموعات وأفراد، والمنظمات للـ«event» يتابعون مع من ينجز أعماله التي حددتها لنفسها تحصل على جائزة.

هوبا مذاكرة

افصل (media fun day)

افصل «media fun day» «event» يستهدف الطلبة اللي بيدرسوا أو مهتمين، أو عاملين بمجال الإعلام بشكل عام، هدفه فصل الطلاب من ضغط الامتحانات، وتمكن الطالب من النظر إلى الامتحان بشكل جديد كمرحلة بسيطة لا تستدعى التوتر والقلق.

وأوضح دعوة على موقع التواصل «فيس بوك»، أن «افصل.. سوف هتخطف الطلبة كام ساعة يوم الجمعة القادمة بوسط البلد، هتعرف على ناس كتييرة وكيانات طول الوقت بتخدمك بأخبارها ودوراتها وفرص تدريبها وشغلها، وهتقدر تستفاد منها، وتتواصل معاها أول ما تخلص امتحانات على طول عشان تبدأ رحلتك الحقيقية في الواقع.

افصل

قهوة المعلم

كما يتواجد الدكتور إيهاب ماجد، محاضر التنمية البشرية، بـ«قهوة المعلم أحمد يونس»، يشرح كيفية المذاكرة وأسباب الفشل، ومعالجتها، والعمل على توجيه الطلاب رغم ضغط الامتحانات.

وحددت الصفحة الرسمية لـ«قهوة المعلم»، على «فيس بوك»، سعر تذكرة المذاكرة بـ75جنيه، كما ستعلن عن التفاصيل قريبًا.

14

شبابيك

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب شباب وطلاب مصر