رئيس التحرير أحمد متولي
 تامر أبوعرب عن «مالك وشادي»: اتصابوا في الثورة وحقهم مارجعش

تامر أبوعرب عن «مالك وشادي»: اتصابوا في الثورة وحقهم مارجعش

نشر الكاتب الصحفي تامر أبو عرب صورة تجمع الفنان الشاب أحمد مالك ومراسل برنامج «أبلة فاهيتا» شادي أبو زيد، أثناء إصابتهما في أحداث ثورة يناير، وعقب «دي صورة شادي حسين وأحمد مالك، أيوة العيال الوحشين دول اللي اتريقوا على الشرطة، هم الاتنين اتصابوا في أحداث الثورة، واحد جسمه كله خرطوش والتاني أصيب بشرخ في الجمجمة».

وسأل أبو عرب عبر صفحته على «فيس بوك» مهاجميهم، «هل حضرتك طالبت بإن اللي غلط في حقهم يتحاسب زي ما بتطالب بمحاسبتهم دلوقتي؟ وهل حضرتك تفتكر إن حقهم لو رجع وقتها كانوا هيضطروا يعملوا الحاجة اللي زعلتك دي دلوقتي؟ ولا كرامة حضرتك بتتجرح من جرح كبرياء العساكر الغلابة وبتاخد أجازة لما العيال الغلابة تتضرب بالنار؟».

وكان مراسل برنامج «أبلة فاهيتا» شادي ابوزيد، نشر على صفحته بموقع «فيس بوك»، مقطع فيديو بصحبة أحمد مالك، يظهر فيه أعدادا من «الواقي الذكري» ونفخها لتبدو على شكل بالونة مكتوب عليها بعض العبارات مثل «الشرطة في خدمة الشعب» و«شباب مصر» و«25 يناير»، قاموا بتوزيعها على قوات التأمين التابعة لوزارة الداخلية في الذكرى الخامسة لثورة يناير.

وتلقت النيابة العامة العديد من البلاغات اليوم الثلاثاء، تطالب بالتحقيق مع الشابين ومواجهتهم بارتكاب جرائم التحريض ضد وزارة الداخلية وإهانة مؤسسات الدولة.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153786008929088&set=a.34747934087.41563.765509087&type=3&theater

عبد السلام صلاح

عبد السلام صلاح

صحفي مصري مهتم بالكتابة في الموضوعات الثقافية والتاريخية