رئيس التحرير أحمد متولي
 يعني إيه «سادية ومازوخية»؟.. أبسطهالك

يعني إيه «سادية ومازوخية»؟.. أبسطهالك

في فيلم «fifty shades of gray» البطلة كانت مبهورة بالبطل صاحب الشركة والأموال والشخصية الجذابة، لكنها بمجرد ما دخلت في علاقة معاه غيرت رأيها، لأن كان ورا الصورة الجميلة دي شخص «سادي».

«شبابيك» مكملة معاكو تبسيط المصطلحات والمفاهيم اللي بنسمعها ومبنبقاش فاهمينها، والمرة دي هنتكلم عن «السادية» و«المازوخية».

المصطلحين مرتبطين ببعض، لأن كل واحد معناه عكس التاني، وتواجد الشخصيتين دول مع بعض بيحقق تناغم في أي علاقة، على عكس ما يكون شخص سادي مع شخص سادي أو شخص مازوخي مع مازوخي.

أصل كلمة السادية  Sadism

سُميت السادية نسبة إلى الماركيز «دي ساد جوستن» الأديب الفرنسي المشهور صاحب روايات تناولت موضوع السادية والمازوخية وشخصياتها كانت بتتلذذ وتتفنن في أذية الآخرين، وهو دا معنى السادية، أي الحصول علي المتعة من خلال ألم ومعاناة الآخرين سواء كان ذلك نفسيا أو بدنيا ، والمازوخية على الجانب الآخر بتعبر عن التلذذ بالسادية.

الشخص السادي بيحب يكون هو السائد أو المسيطر، ومش بطريقة عادية، إنما بطريقة تكون بتلحق الضرر بالآخرين، وبيكون مستمتع بمشاهدة تأثيره السيء على الآخر.

علماء النفس بيفسروا السادية كالآتي: «الشخص السادي، شخص يشعر بالمتعة واللذة في تعذيب الآخرين، تعذيب جسدي أو نفسي».

المازوخية Masochism

يُنسب مصطلح المازوخية masochism إلى الكاتب الروائي النمساوي «ليبولد زاخر مازوخ» (1836- 1895)، وهو صاحب الرواية المشهورة «فينوس في الفراء» اللي  بتعبر في بعض أجزائها عن فترات وتجارب من حياة "مازوخ" المؤلف، وخاصة فترة الطفولة منها.

دي حاجة عكس السادية تماما، لأن معناها الاستمتاع بالآلم أو الإهانة. المازوخية قد تكون جسدية لما الإنسان يستمتع بالآلم الجسدي وقد تكون نفسية (الاستمتاع بالآلم النفسي).

السادية أو المازوخية ليها بعد جنسي كمان، ورغم أن النمط دا يُعتبر أحد الممارسات الجنسية الشاذة، لكن ناس كتير بتفضله وبتتفنن فيه. في الطبيعي بيفضل الذكر الدور السادي في العلاقة، بينما بتفضل الأنثى الدور المازوخي، لكن أحيانا بيحصل العكس.

في أنواع من السادية والمازوخية قد تكون مقبولة بين الشريكين في العلاقة الجنسية دا حسب تفضيلاتهم ورغباتهم، لكن المشكلة أن الإنسان صاحب النزعة السادية قد يكون مؤذي للآخرين، لأن متعته الوحيدة هي الاستمتاع بإلحاق الضرر بالآخرين، زي القتل والاغتصاب والتعذيب.

منة مدحت

منة مدحت

صحفية ومترجمة مهتمة بالكتابة في ملف العلاقات والثقافة الجنسية