رئيس التحرير أحمد متولي
 قصص نجاح تنقذك من الفشل.. 7 فيديوهات من «TEDx»

قصص نجاح تنقذك من الفشل.. 7 فيديوهات من «TEDx»

لو حاسس أنك محبط والدنيا اسودت في وشك.. كل حاجة بتعملها بتفشل فيها، وأهلك وأصحابك شايفينك فاشل، يبقى محتاج تشوف الفيديوهات دي .. وإزاي قصص النجاح دي بدأت من أقصى درجات الفشل.

اتعرف على قصص الفشل والنجاح الي مر بيها ناس كتير كانو في يوم من الأيام بيحاولوا ينجحوا زيك.

باسم يوسف

في مقطع الفيديو اللي جاي، باسم يوسف بيحكي تجربته و إزاي جاتله فكرة برنامج «البرنامج» وأن بدايته كانت أوضة صغيرة بيسجل فيها وإنه كان نفسه يغير مفهوم الإعلام المصري وقت الثورة.

رحاب هاني

بتحكي رحاب هاني، قصة تحولها من طالبة فاشلة معندهاش أي مواهب، لمعيدة في كلية الإعلام وشخصية محبوبة على السوشيال ميديا، بسبب تجربة سيئة مرت بيها.

خالد أبو النجا

الفنان خالد أبو النجا، في مقطع الفيديو ده، بيحكي إزاي ممكن تعمل أي تغيير في أي حاجة في حياتك بأنك تكون واقعي وحقيقي وعميق في التغيير.

هاني المصري

هاني المصري، بيحكي تجربته في السعي لحلمه بالرغم من كونه خارج عن المألوف.

أحمد هايمن

في المقطع اللي جاي، المصور أحمد هايمن، بيحكي تجربتة في التمسك بحلمه وهو أنه يكون مصور، وإزاي حب يوثق أحلام الناس اللي حواليه في مشروع كبير للمصريين.

هشام الجمل

بعد ما كتير قالوله أن حلمه مستحيل، قدر هشام الجمل، يحقق حلمه لكن بطريقة مختلفة.. اتفرج على الفيديو اللي جاي عشان تعرف إزاي 

إبراهيم صفوت

بيحكي إزاي كان بيتشغل في شغل مبيحبهوش، وإزاي قدر يتغلب على المشكلة دي، ولما فشلت علاقته العاطفية حول الغضب والمشاعر السلبية إلى فكرة إيجابية «Cairo Runners» 

نرشح لك⇓

المراجعة

كيف-تتخلص-من-عادات

منة مدحت

منة مدحت

صحفية ومترجمة مهتمة بالكتابة في ملف العلاقات والثقافة الجنسية