رئيس التحرير أحمد متولي
 مفاتيح البحث على جوجل.. هنخليه خاتم في صباعك

مفاتيح البحث على جوجل.. هنخليه خاتم في صباعك

لو بتلاقي مشكلة في إنك تدور على جوجل وتوصل للحاجة اللي أنت عايزها، في الموضوع ده هنقولك المفاتيح اللي تقدر تدور بيها واللي لما تعرفها جوجل هيكون خاتم في صباعك ?

"التنصيص"

11111

عايز تدور على أي كلمة أو جملة حطها بين علامتين التنصيص دول ”   ” وهيطلعلك كل المواضيع اللي فيهم الكلمة دي.

اقرأ أيضا:مزايا مذهلة لـ «خرائط جوجل» قد تسمع عنها لأول مرة

زائد +

حرية

عايز تدور على كلمتين معينين اكتب الكلمة الأولى+الكلمة التانية وهيطلعلك كل المواضيع اللي فيهم الكلمتين دول.

قد يهمك أيضا:«طريقك سالك» مع خدمة «جوجل» للمرور

Site:

Captureccccccccccccc

ولو عايز تدور على مواضيع جوا موقع معين اكتب Site:bbc.com مثلًا وهتلاقي طلعلك الموقع اللي تقدر تدخل جواه وتدور على اللي أنت عايزه.

اقرأ أيضا: ما هو «إنترنت الأشياء»؟.. جوجل يجيبك عن مكان مفاتيحك

الميكروفون

Capddture

أكيد معظمكوا لاحظها بس ممكن بعضكوا مفكرش يستخدمها مع إنها هستهل عليه كتير. لما تدوس على شكل الميكروفون ده هتقدر تبحث على جوجل بأي حاجة أنت عايزها بصوتك. وكل اللي عليك إنك تتكلم وتلقائي هيبعتك للصفحة اللي فيها اللي قولت عليه.

hhh

وطبعًا ده هيخليك مش مضطر إنك تكتب وتدور، لأ ده من خلال صوتك جوجل هيظهر ليك النتائج اللي أنت عايزها وحتى لما يظهر ليك النتائج وتكون عايز تدور على نتائج غيرها برضه دوس على شكل الميكروفون اللي موجود جوا وقول اللي أنت عايزه.

صورة

Captureccccccccccccccccc

زي ما تقدر تبحث بصوتك تقدر كمان تبحث بصورة لو أنت مش معاك معلومات عنها واللي عليك إنك هتدخل الصورة من خلال شكل الكاميرا اللي موجود في شريط البحث.

vvvvvvvvvvvvv

وهتوصل للمعلومات الخاصة بيها. وطبعًا أنت بتكون محمل الصورة على جهازك عشان نقدر تحملها على جوجل زي ما شكل الصورة دي بيوضح.

قد يعجبك أيضا: بدون تعب.. اربح من «جوجل» 6 دولارات في الأسبوع

- (ناقص)

Capturehhhhhhhh

أما بقى لو عايز تدور على كلمة معينة بس مش عايز يظهر ليك كلمة تانية بتكتب الكلمة اللي عايزها الكلمة اللي مش عايزها وهيظهر ليك اللي عايزه من غير اللي مش عايزه. وخلي بالك إن يكون فيه مسافة صغيرة بين الكلمة الأولى والعلامة دي – عشان نتيجة البحث تطلع صح.

اقرأ أيضا: 5 أسئلة احذر أن تسأل «جوجل» عنها

رقم*رقم

Capturejjjjjjjjjj

لو عايز تحسب أي رقم اكتب الرقم والعلامة دي* وبعدين الرقم التاني ودوس بحث هتلاقي طلعلك حاصل النتيجة وآلة حاسبة لو عايز تحسب مرة تانية.

define

Captuxre

لو عايز تعرف معنى أي كلمة بالإنجليزي هتدخل على جوجل UK وتكتب define: book والكلمة اللي عايز تعرف معناها زي ما مكتوب كلمة book كمثال.

ولو عايز برضه تعرف معني أي كلمة في اللغة العربية هتعمل نفس العملية على جوجل وهتكتب define : والكلمة بعد النقطتين وهيطلعلك التعريف.

Capture

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»