رئيس التحرير أحمد متولي
 انسى «ملل أغسطس».. بهجج نفسك بالحفلات دي طول الشهر

انسى «ملل أغسطس».. بهجج نفسك بالحفلات دي طول الشهر

لو انت من الناس اللي شايف زي كتير من المصريين إن شهر أغسطس «أطول شهور السنة» وبيعدي ببطء شديد، فالتقرير ده ليك.

النهارده هنكمل وقفتنا قدام «ملل أغسطس» وهنعرفك على حفلات موسيقية وغنائية وروحانية خلال الشهر تبهجج بيها نفسك.

دكان في درب 1718

فريق «دكان» هيقدم حفلة موسيقية الأربعاء 3 أغسطس الساعة ٨ ونص مساءً  في المركز الثقافي والفني درب 1718  .. و«دكان» لو متعرفوش، هو مشروع موسيقي بيتكون من طارق الأزهري، عمر مجدي، ناير أسامة ومحمد الملواني.

سعر التذكرة: ٥٠ جنيهًا

الحجز: التذاكر تباع على البوابة وعشان تضمن مكانك في الحفلة احجز من بدري أونلاين بالضغط هنا.. للاستعلام عن شئ ممكن تتصل على الرقم ده: ٢٧٤١٢١٢٩

عنوان مركز درب ١٧١٨: شارع قصر الشمع، الفخارين، مصر القديمة، خلف الكنيسة المعلقة، وبالقرب من جامع عمرو بن العاص.

«التنورة» في وكالة الغوري

الأربعاء 3 أغسطس برضو، الساعة 7 مساءً هيكون في حفلة لفرقة التنورة التراثية في «وكالة الغوري». وفرقة التنورة بتقدم الرقصة الشهيرة المستوحاة من تراثنا الصوفي واللي بتنبع من فلسفة وجود نقطة مركزية لحركة الكون.

عنوان وكالة الغوري: 3 شارع محمد عبده تقاطع شارع الازهر، الغورية، الازهر خلف جامع الازهر.

سعر تذكرة: 5 جنيهات  للمصريين، و 30 جنيهًا للأجانب.

علاء صابر.. سلطنة العود والقانون

وبرضو يوم الأربعاء 3 أغسطس الساعة 8 مساءً هيكون فيه سهرة موسيقية مع دكتور علاء صابر عازف العود والقانون بفريق الموسيقار عمر خيرت بعلبة ألوان.

سعر التذكرة: 50 جنيهًا شاملة المشروبات.

عنوان علبة ألون: 15 شارع أحمد حشمت  متفرع من إسماعيل محمد الزمالك.

 إزاي توصل: من شارع البرازيل، وهو شارع أول إشارة في شارع 26 يوليو بعد الكوبري من ناحية ماريوت، تدخل يمين في شارع البرازيل، وهتبقى فيه محطة بنزين على شمالك.
وبعدين تمشي في الشارع ده، وتدخل 3 شارع شمال وهو شارع إسماعيل محمد اللي على ناصيته سفارة الجزائر وشارع أحمد حشمت اللي فيه العلبة هيكون أول شارع يمين في شارع إسماعيل محمد، بعد المطب هتلاقي علبة ألوان رقم 15 بعد كوستا كافيه.
حفل فرقة ذكرياتي  وبرضه يوم الأربعاء هيكون فيه حفلة غنائية لفرقة ذكرياتي الساعة 8 مساءً في قاعة الحكمة في ساقية الصاوي. وكدة يبقى عندك اختيارات خروجات مختلفة تخرجها يوم الأربعاء مابين التنورة والموسيقى والغنا والسلطنة في حضرة العود والقانون. سعر التذكرة: 25 جنيهًا لأعضاء الساقية، و30 جنيهًا لغير الأعضاء
حفلة الست.. الزمن الجميل

ويوم الخميس 4 أغسطس الساعة 6 و 8 مساءً الست «أم كلثوم» هتعمل حفلة غنائية على مسرح الحكمة في ساقية الصاوي وهتغني فيها أغنية «بعيد عنك» و«حيرت قلبي» وده ضمن إطار مسرح العرائس.

سعر التذكرة: 15 جنيهًا طرق الحجز : يمكنكم الحجز من مقر الساقية أو أون لاين من موقع الساقية الإلكتروني.

  • حجز حفلة 6 من هنا
  • حجز حفلة 8 من هنا
 بيبة.. تراث شعبي

ويوم الخميس برضه 4 أغسطس هيكون فيه حفلة الساعة 7 مساءً لفرقة «بيبة» في بيت السناري وهيقدموا في الحفلة مجموعة من أغاني التراث الشعبي  والأفراح والعديد والسير الشعبية.

عنوان بيت السناري: حارة منج، خلف المدرسة السنية، ميدان السيدة زينب، القاهرة.
فرقة بهية
وفي يوم الخميس 4 أغسطس كمان هيكون فيه حفلة لفرقة بهية في علبة ألوان من الساعة 8 مساءً لحد 11 ونص والفرقة بتقدم أغاني الشيخ امام وسيد درويش.
سعر التذكرة : 50 جنيهًا  بالمشروب
للحجز والاستعلام 01018560510

عنوان علبة ألوان: 15 شارع أحمد حشمت  متفرع من إسماعيل محمد الزمالك.

الطنبورة البورسعيدية 
وفي نفس يوم الخميس برضو 4 أغسطس هتقدم فرقة الطنبورة البورسعيدية حفلة في مسرح الضمة الساعة 9 مساءً والتذاكر بتتباع على باب المسرح هى وألبومات الطنبورة وباقي فرق المركز. وبكدة هيكون عندك اختيارات مختلفة تحضرها يوم الخميس 4 أغسطس.
 
سعر التذكرة: 30جنيهًا.
للحجز والاستعلام:
01150995354 01008954902 01000923632 0223926768
عنوان مسرح الضمة:  30 أ شارع البلاقسة من شارع التحرير، عابدين، القاهرة.
علي الهلباوي
المنشد والمرتل علي الهلباوي هيعمل حفلة يوم الجمعة 5 أغسطس الساعة 7 ونص مساءً في مسرح النهر بساقية الصاوي. والحفلة ديه هتكون مختلفة عن أي حفلة تانية عشان هيكون الإحتفال بعيد ميلاد علي الهلباوي.
والهلباوي بيقدم الأغاني الدينية مع الموسيقى الغربية، وسبق وقدم الهلباوي مشروع مع ماهر فايز لتقديم التراث الصوفى مع التراتيل، وأداء الأغاني والأناشيد الوطنية، بالإضافة إلى الإنشاد الدينى.
 
سعر التذكرة: يبدأ من 40 جنيهًا
بلاك تيما

فرقة «بلاك تيما» هيعمل حفلة في قاعة النهر في ساقية الصاوي تحت عنوان عيد بلاك تيما ال12 وده يوم الأحد 7 أغسطس الساعة 7. ودخول الحفلة هيبدأ من الساعة 6 مساءً. سعر التذكرة: 50 جنيهًا طرق الحجز :

  • تقدروا تشتروا التذاكر يومياً من ساقية الصاوي
  • أو  تحجزوها من دلوقتي أونلاين عن طريق رقم التليفون والدفع عن طريق خدمة فوري.
خطوات الدفع من موقع أحجزلي:

1- أدخل رقم التليفون. 2- أختار عدد التذاكر المطلوب حجزها. 3- أختار طريقة الدفع من خلال منافذ فوري او بالفيزا او ماستر كارد. 4- في حالة اختيار الدفع عن طريق فوري سيصلك كود الحجز المبدئي في رسالة علي تليفونك وبرجاء الذهاب الي أقرب فرع لسداد فوري واظهار الرسالة له وسيتم تأكيد الحجز بعد الدفع. لمعرفة أقرب فرع لفوري اضغط هنا

فرقة هلاوس باند 

فرقة «هلاوس باند» هتقدم حفلة غنائية يوم التلات 9 أغسطس الساعة 8 مساءً بقاعة الحكمة في ساقية الصاوي.

و«هلاوس» بتسعى إنها توصل لجميع الفئات العمرية من خلال الموسيقى اللي بتقدمها، ومناقشة المشكلات والصعوبات اللى بتواجه الناس في الحياة.

سعر التذكرة:  20 و25 جنيهًا

استمتع بأجازتك في إسكندرية «على قد الإيد».. (صور)

الست مزاهر

أما مركز مكان الثقافي والفني هيعمل حفلة زار «الست مزاهر» يوم الأربعاء 17 أغسطس الساعة 8 مساءً والزار من الأشكال الموسيقية القليلة التى تحتل فيها المرأة دورًا أساسيًا. و«الزار» فى مصر ينقسم إلى 3 أنواع الزار المصرى أو الصعيدى وزار أبو الغيط، والزار السودانى أو الأفريقى. سعر التذكرة: 30 جنيهًا

عنوان مركز مكان الثقافي: 1 شارع سعد زغلول  على يمين ضريح سعد زغلول بالقرب من محطة مترو سعد زغلول.

طرق الحجز: للحجز مسبقاً عن طريق البريد الإلكترونى makan@egyptmusic.org أو موقع مكان أو من خلال التليفون  27920878 02

فلكلور أسباني 

«منى بوركهارد» مغنية مصرية مهاجرة الي ألمانيا هتقدم يوم الأربعاء 17 أغسطس الساعة 8 ونص بليل على مسرح الحكمة في ساقية الصاوي حفل فلكلور أسباني.

وهتقدم «بوركهارد» مجموعة كبيرة من أغاني ورقصات «الباسودوبل» الأسبانية الشهيرة والأغاني اللاتينية الكلاسيكية الخاصة بفترة الأربعينيات والخمسينات. وبكدة هيكون قدامك تروح في اليوم ده (17 أغسطس) إما زار مصري أصيل أو تدخل جوا مود الفلكلور الأسباني :)

سعر التذكرة: 50 جنيهًا

الحضرة في الربع 

الحضرة هتقدم يوم الجمعة 19 أغسطس هتقدم حفلة روحانية الساعة 7 مساءً في مركز الربع الثقافي. سعر التذكرة: 40 جنيهًا

عنوان مركز الربع الثقافي : منطقة درب التمبكشية، متفرع من شارع المعز، بجوار مسجد الاقمر،  الحسين.

رباعي أوتار

يوم الأربعاء ٢٤ أغسطس الساعة ٨ ونصف مساءً فرقة رباعي الأوتار هتقدم أغاني غربية كلاسيكية من القرن الـ١٧ حتى القرن الـ٢٠ تحت عنوان كلاسيك في «السطح» وده في درب 1718.

سعر التذكرة: ٥٠ جنيهًا

طرق الحجز: التذاكر متاحة في مدخل «السطح».. ولو عايز تحجز أونلاين اضغط هنا

عنوان مركز درب 1718: شارع قصر الشمع، الفخارين، مصر القديمة، خلف الكنيسة المعلقة، وبالقرب من جامع عمرو بن العاص.

إنشاد ديني

الشيخ محمود التهامي يوم الجمعة 26 أغسطس الساعة 8 مساءً هيحيي سهرة إنشادية دينية في حب رسول الله (ص) وده في قاعة الحكمة بساقية الصاوي. ويتضمن الحل أغاني مولانا العاشق ومن البردة وقمر سيدنا النبي.

ومحمود التهامي هو ابن الشيخ ياسين التهامي وهو من محافظة أسيوط وتعلم الانشاد على يد المنشد المعروف الشيخ العارف بالله الليثي بن كحول. سعر التذكرة: 25  و30 جنيهًا  وتقدر تحجز الحفلة من هنا. فرقة الدور الأول

فرقة «الدور الأول» هتقدم حفلة غنائية يوم الأربعاء 27 أغسطس، الساعة 8 ونص في مسرح الجنينة. و«الدور الأول» فرقة موسيقية مصرية تقدم نوع جديد من الموسيقى الشرقية وسبب تسميتها بـ«الدور الأول» لأنها كانت بتدرب لمدة 6 شهور في  إحدى الشقق بالطابق الأول.

سعر التذكرة: 30 جنيهًا لا تشمل تذكرة دخول الحديقة اللي سعرها 10 جنيهات. عنوان مسرح الجنينة:حديقة الأزهر طريق صلاح سالم، الدراسة. يرجى مراعاة عدم التدخين أو إحضار المأكولات والمشروبات داخل المسرح. العندليب عبد الحليم حافظ

العندليب هيحيي حفلة يوم التلات 30 أغسطس الساعة 7 ونص مساءً، بقاعة الحكمة في ساقية الصاوي وده في إطار مسرح العرائس. وهيغني فيه أغنية قارئة الفنجان ومجموعة من الأغانى العاطفية. سعر التذكرة: 15 جنيهًا علي الحجار وعلى الحجار يوم الأربعاء  31 أغسطس الساعة 9 بليل هيحيي حفلة غنائية على مسرح الحكمة بساقية الصاوي. سعر التذكرة: بيبدأ من 60 جنيهًا.            

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»