رئيس التحرير أحمد متولي
 آراء الطلاب فى امتحان الفيزياء اليوم للثانوية العامة 2020 (صور)

آراء الطلاب فى امتحان الفيزياء اليوم للثانوية العامة 2020 (صور)

ينشر موقع شبابيك اراء الطلاب فى امتحان الفيزياء اليوم الثلاثاء، بعد انتهاء عمل لجان الثانوية العامة، وامتحان طلاب علمي علوم وعلمي رياضة.

وجاءت أغلب تعليقات الطلاب على امتحان الفيزياء بالسلب، حيث وصف أغلبهم أن امتحان الفيزياء صعب، كما خرج العديد من الطلاب من اللجان وهم يبكون.

وحددت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، مواصفات امتحان الفيزياء 2020، لطلاب الثانوية العامة، والذي يمتحنه الطلاب في 3 ساعات، وياتي في 45 سؤالا ومخصص لها من درجات الثانوية 60 درجة.

تقرير لجنة وضع أسئلة امتحان الفيزياء والتاريخ

أعلنت اللجنة الفنية لواضعي امتحانات الثانوية العامة للعام الدراسي 2019-2020، في تقريرها عن امتحان الفيزياء اليوم وامتحان التاريخ.

وقالت اللجنة في تقريرها إن أسئلة امتحان الفيزياء وامتحان التاريخ، جاءت مطابقة للمواصفات الفنية من حيث سلامة اللغة والصياغة والدقة.

كما أوضحت اللجنة في تقريرها، إنه لا توجد بامتحانات اليوم أخطاء لغوية أو إملائية، مشيرةً إلى أن الأسئلة اشتملت على جميع الأجزاء المقررة على الطلاب حتى 15 مارس 2020.

وذكر تقرير اللجنة، أنه تم إعداد الامتحان بناءً على مواصفات الورقة الامتحانية المعدة من قبل المركز القومي للامتحانات والتقويم التربوي بالاشتراك مع مكتب مدير عام المادة في وزارة التربية والتعليم.

وأشار التقرير إلى احتواء الامتحان على جميع المستويات المعرفية، وأن الامتحان شامل لجميع أجزاء المنهج وملائم لجميع الطلاب، مع التأكيد على أن الأسئلة جاءت واضحة الصياغة.

أراء الطلاب فى امتحان الفيزياء اليوم

وينشر الموقع، اراء الطلاب فى امتحان الفيزياء اليوم، وأولياء الأمور، من خلال منشور طرح على إحدى الصفحات المتخصصة في أخبار الثانوية العامة، والذي أكد على شكوى العديد من الطلاب بسبب امتحان الفيزياء اليوم.

  1. «اقسم بالله ما في طالبه نازله غير وهيه بتعيط واللي اغمي عليها واللي تترمي في حضن ابوها وتقوله الامتحان طويل وفي مسائل محتطش فيها قلم».

  2. «حسبى الله ونعم الوكيل الامتحان صعب وكفايه تعبهم من غير مدرس بيراجع ولايشرح المساءل منك لله ياوزير التعليم ومن اللى حاطت الامتحان».

  3. «حسبي الله ونعم الوكيل حرق دم الولاد تعبو ونازلين في ظروف صعبة حسبي الله ونعم الوكيل الف مرة... في المقابل الامتحان متسرب للبشوات اللي داخلين اللجنة بالموبايلات».

  4. «حسبى الله ونعم الوكيل فكل شخص تسبب فى ضياع ولادنا لا دة ميرضيش ربنا الظروف الى البلد فيها والامتحان متسرب من بدرى وفيه طلبه معاة تليفونات حرام ولا حلال الى بيحصل دة لازم يبقى لها وقفة».

  5. «ازبل امتحان شوفته ف حياتي وبالنسبه للمواد اللي امتحناها اللي كنا زعلانين منها وبنقول صعبه كانت اسهل بمراحل من امتحان الفيزياء.. حسبي الله ونعم الوكيل».

  6. «ربنا ينتقم منكم مش كفاية الظروف الي بننزل فيها دي ووقف الدروس وظروف كلها ملخبطة حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم وفي الاخر الواصل بتوصله الاجابه لحد عنده».

  7. «امتحان زباله طبعا ده كده عشان بيرأفوا بينا بس اكيد اي حد ملهوش لازمه في اي حاجه هيقولك سهل لكن انا واحد بقالي اربع شهور محضرتش حصه فيزياء ولا اي ماده ومش انا لوحدي انا ومعظم الطلبه انا احنا بنذاكر من الكتب الخارجيه عشان مفيش ملازم مراجعه ولا في مكثف احنا كل اعتمادنا كان على المكثف والمراجعات وليله الامتحان ولكن الظروف بقا وقال رأفه بالطلاب وبتاع وكلام فاضي وخلاص».

​​​​​​​

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة