رئيس التحرير أحمد متولي
 «عبستك ازاي وانت مش بستاني» سخرية من شات حسن شاكوش لزوجته وترجمة معناها

«عبستك ازاي وانت مش بستاني» سخرية من شات حسن شاكوش لزوجته وترجمة معناها

رسائل مبهمة بعث بها مغني المهرجانات الشهير إلى زوجته، وبعد ساعات من نشر شات حسن شاكوش وريم طارق اشتعلت وسائل التواصل الاجتماعي بالسخرية والتهكم من قبل متابعيهما، في محاولة منهم إلى فك الشفرة ومعرفة ترجمة كلماته التي بدت وكأنها رومانسية تحمل عتابًا ولومًا.

شات حسن شاكوك

ونشرت صفحة ريم طارق، زوجة حسن شاكوش صورة من شات حسن شاكوش لها، والذي تضمن عبارة عبستك ازاي التي أصبحت حديث موقعي فيس بوك وتويتر في الساعات الماضية، وكتب فيها: «إذا كان طلقق كان قدام عينك غريبة نسوان وما مانش حد يعرف انت لو انا بتاع نسوان في يوم وليلة ابعد عن كل ده أكيد في مسألة وقت».

وردت طارق على حسن شاكوش بقولها: «ذي ما قالت أيام وهخرج منو.. هو انا أذتك في حاجة علشان تخلي البنات دي كل شوية تضيقني باانك معهم؟» ليرد مجددًا: «بس ربنا اللي عالم باللي عملته ولي معملتوش».

عبستك ازاي

واختتم شاكوش الشات برد على رسالة ريم: «الحاجات اللي كنت بستنا تعملهلي وتفرحني» بقوله: «عبستك ازاي وانت مش بستاني، لا يا حبيبتي ربنا عالم إذا كنت أزعجتك».

وشارك الفنان محمد هنيدي في الترند المتداول، كاتبًا تعليقًا عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» قال فيه: «عمرك ما عتقدر تبست اللي حواليك لو مش مبسوت»، وكتب آخر: «أجمل ما قيل في العتاب.. عبستك ازاى وانت مش بستاني-  حسن شاكوش 2023».

وكتب أحد المدونين، ساخرًا: «عبستك ازاي وانت مش بستاني، ما تيجوا نفك شفرة الجملة اللي حسن شاكوش نشرها زي الوبا وبقت مالية الفيسبوك كله ومحدش فاهمها، الغريب إن ناس كتير عمالة تنشر الكلمة وهم مش عارفين هو عايز يقول إيه، انا كنت فاكرها مصطلحات جديدة واحنا مش عارفينها لغاية ما لاقينا فك للشفرة دي ..».

وتهكم أحد المعنيين باللغة العربية عبر صفحته الرسمية على فيس بوك، قائلاً: «من رسائل المعلم غسان كفتاني إلى غادة نزلة السمان»، ودون آخر: مرت امرأة على أعرابي فقالت له عظني فنظر إليها ثم قال: عبستك ازاي وانت مش بستاني.

معنى عبستك ازاي وانت مش بستاني

وتمكن أحد المدونين من ترجمة:«عبستك ازاي وانت مش بستاني، أقسم بالله الجملة دي بشوفها كتير من امبارح وبصراحة مش لاقي لها معنى، والناس بتقول لازم يتعلموا يكتبوا، وملهومشي في العربي، انا قلت كبر دماغك أكيد مصطلحات جديدة و احنا مش عارفينها لغاية ما لاقيت حد فك الشفرة، طلع معنى الكلام حبسطك ازاي و انتِ مش بسطاني، يا نهار أسود، الجوازة دي مش لازم تستمر ليوم الثلاثاء ولا الأحد، يا جدعان، الطلاق ده أنقذ بشرية من نسل أكيد كان حيطلع بلغة جديدة للكائنات الفضائية».

​​​​​​​

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية