رئيس التحرير أحمد متولي
 خروجات لطلاب جامعة القاهرة

خروجات لطلاب جامعة القاهرة


لطلاب سنة أولى.. أماكن جنب جامعة القاهرة هتنبسط فيها

فترة الجامعة من أهم فترات حياتك، لازم تستغلها كويس أوي، بأنك تتعلم حاجات جديدة وتطور مهاراتك بجانب أنك تخرج وتتفسح وتعيش حياتك مع أصحابك، خلي بالك فترة الجامعة وصحابها مش هيتكرروا تاني فاستغل الفترة دي على قد ما تقدر.

لو كنت من سعداء الحظ ودخلت جامعة القاهرة في التقرير ده هنعرفك بأبرز أماكن الخروجات جنب الجامعة يعني علشان متهوش وتلف كتير.

1-حديقة الحيوان

موجودة بجوار الجامعة ومواعيدها يوميا من الساعة 8.30 لحد الساعة 5.30، سعر تذكرتها  5 جنيهات، باستثناء يوم الثلاثاء 65 جنيها.

2-حديقة الأورمان

تعتبر من أكبر الحدائق النباتية في العالم فهي مقامة على مساحة 28 فدان وتضم الحديقة مجموعة نادرة من الأشجار والنخيل العنوان: أمام حديقة الحيوان بالجيزة.

3-السينما

لو كنت من عشاق السينما وعندك وقت كبير بين المحاضرات في سينما «جلاكسي بالمنيل»، هتروق بالك وتتفرج على كل جديد من الأفلام.

العنوان: 67 ش عبد العزيز آل سعود، المنيل.

4-مسرح فاطمة رشدي

هو آحد المسارح الموجودة بشارع المنيل وبيقدم عروض كتير لو أنت من محبي المسرح المكان ده قريب من الجامعة وهيبقي مناسب ليك جدا.

5-ايس كريم النيتروجين

العنوان: برج البنك الأهلي امام كلية تجارة جامعة القاهرة، Ad Doqi, Giza Governorate

رقم التليفون: 0111 122 2018

المواعيد: من الساعة 10 ختي الساعة 2 صباحا 

 الأسعار: هنا 

6-الكافيهات

مجمع الـ«blue blue» موجود في شارع عبد العزيز آل سعود ده من أكبر مجمعات الكافيهات والمطاعم الموجودة على النيل على طول تقدر تقعد في الكافيه الللي يعجبك

7-أشهر المطاعم 

شارع عبد العزيز آل سعود مش بس فيه كافيهات لا ده في مطاعم أكل كتير بداية من مطاعم الفول والطعمية لحد آخر حاجة نفسك تاكلها. ومن المطاعم الموجودة  والمشهورة اللى ممكن تاكل فيها هى: «Pizza hut- مؤمن- prego -kfc-macdonal -cook door مونجيني-هابي دولفين وغيرها...»

وقريب من الجامعة في شارع الدقي مطعم سمسمة لتقديم سندوتشات الشاورما بجميع أنواعها، وفريبا من ميدان الدقي تجد مطاعم الشبراوي وجاد في شارع التحرير وفي امتداد شارع الدقي مطعم الشيف والمطعم اليمني.

أميرة خالد

أميرة خالد

صحفية مصرية متخصصة في الشأن الطلابي