رئيس التحرير أحمد متولي
 عايزة تبقى موديل؟.. اعرفي المواصفات فيكي الأول ولا لأ

عايزة تبقى موديل؟.. اعرفي المواصفات فيكي الأول ولا لأ

حِلمِك تكوني موديل وكل البراندات يختاروكي عشان تعملي «فوتوسيشن» تعرضي فيه اللبس بتاعهم بس بتسألي نفسك أسئلة كتير منها ياترى إيه هى مواصفات الموديل اللي لازم تكون عندي؟ ولو توافرت فيا الصفات اللي تؤهلني إني أكون موديل طب إيه المكان اللي يقدر يعلمني عشان يكون عندي خبرة؟

في التقرير ده هنعرفك كل الأسئلة اللي بتدور في راسك لو عايزة تبقى موديل وعندك خبرة تقدري من خلالها توصلي للبراندات المعروفة على أرض الواقع.

4 نصايح حلقة في ودنك

قبل ما نبدأ في الإجابة على الأسئلة فيه مجموعة من النصايح بتنصحك بيها الموديل اسراء يسري.

1- حب المجال

لازم تكوني حابة اللي بتعمليه عشان تقدري تتطوري من نفسك وتوصلي لمكانة كويسة في المجال. والحب ده هيخليكي تتقبلي عادي إن أول سيشن متاخديش فيه فلوس لأن مش هيهمك الفلوس أكتر من همك إنك تبني أرضية ليكي في المجال.

2- اختيار البراند

كمان بتنصحك إسراء، أنك متحرقيش نفسك. بمعنى «مش كل شوية الناس تشوف صورك مغرقة السوشيال ميديا لأنك عايزة تحققي نجاح سريع وتكوني معروفة للناس فبتبعتي لأي حد إنك عايزة تكوني موديل للملابس اللي بيصنعها».

وعليكي إنك تختاري البرندات الكويسة اللي حابة أنك تبعتي ليهم صورك.. وبتقول إسراء «مش أي حد تبعتيلوا صورك وده عشان تكوني من البداية على أرضية سليمة».

3- مبادئ مبتتجزأش

وبتكمل إسراء وبتقول إن عليكي إنك تحطي حدود  ليكي وتكوني عارفة عايزة ايه ومش عايزة ايه، بحيث الناس تكون عارفة خطوط عريضة عنك لما تيجي تكلمك. ويكونوا عارفين إن ليكي مباديء ماشية عليها مبتتجزأش.

4- مسئولية الناس

وبتأكد اسراء أن هيكون مع الوقت عندك مسئولية قصاد الناس اللي بتحبك وبتحب تتابعك وتسألك عن رأيك في اختيار لبسهم في أي مناسبة رايحنها. فلازم من بداية دخولك المجال تكوني عارفة النقطة ديه وتطوري من نفسك عشان تكوني عند حسن ظنهم ولو حد انتقدك، صلحي من نفسك مادام حبة إنك تكوني متميزة في المجال.

مواصفات الموديل

من خلال سؤالنا لعدد من مصممين الأزياء والموديلز لقينا أن الحاجة الأساسية اللي لازم تكون متوافرة فيكي هو إن يكون جسمك متناسق بمعنى إن وزنك يكون متناسب مع طولك، بالإضافة للحاجات اللي جايه:

الكاميرا تحبك

نتيجة بحث الصور عن ‪esraa yousri model‬‏

ولازم الكاميرا تحبك وده على حسب تعبير مصممة الأزياء «ألاء الشناوي» اللي بتشوف أن أهم حاجة في الموديل اللي هيتصور إن الكاميرا تحبه عشان الصور تطلع جميلة والناس أول لما تشوفها تحس بحلاوتها ومتعديش عليها مرور الكرام وتحس كمان كأن الكاميرا والموديل روح واحدة.

وده لأنك في الأول والأخر هتكوني واجهة بتمثل براندات كتير بيتم من خلالها عرض أزيائهم وانتي اللي بإيدك تجذبي ليهم الناس عشان يشتروا الملابس اللي عندهم والجذب ده هيجي من إن الكاميرا تحبك.

بس مش معنى إن الكاميرا مفروض تحبك إنك تشدي الناس لشكلك أكتر ما تشديهم للبس البراند وديه نقطة بتقولك الموديل «إسراء» إنك لازم تخلي بالك منها.. أنت بتعرضي لبس مش بتلفتي انتباه الناس ليكي لأنك موديل وظيفته إنه يعرض لبس البراند فقط.

الوش مقبول

وبما إنك هتكوني واجهة للبراند فإسراء بتقولك إن لازم يكون وشك مقبول الناس تحب تشوفوا وسواء اتحط ليه ميكب أو لأ يكون مريح. والراحة ديه هتيجي من خلال إنك تحافظي على نضارة بشرتك دايمًا.

الدراسة والتعلم

لازم تدرسي كل حاجة في مجال الموديل بحيث يكون عندك خبرة كبيرة تساعدك في إنك تعملي «فوتوسيشن» كل صورة فيه تبقى متميزة. والدراسة ديه إسراء بتقولك أنها هتيجي من خلال بحثك على اليوتيوب على فيديوهات تتعلمي من خلالها كل التفاصيل اللي انتي عايزاها وهتلاقي فيديوهات كتيرة جدًا بالأجنبي عن (How to be a model for beginners?)

معرفة الإضاءة وزوايا الكاميرا

مصممة الأزياء آلاء الشناوي، بتقولك إن مهم جدًا تكوني عارفة ايه الإضاءة اللي هتظهري فيها بشكل كويس وزاوية الكاميرا اللي هتجيبك بأفضل صورة وديه حاجة ممكن تتعلميها وتفهميها من أي مصوّر تعرفيه تقدري إنك تتعلمي منه ويخليه يصورك كذا صورة وتشوفي نفسك.

نتيجة بحث الصور عن ‪esraa yousri model‬‏

ولأن اسراء بتشوف إن تجربة التصوير ليكي سواء صور "close" تكون قريبة على وشك، "Medium" تبين نصك، أو " long" تبين طولك كله، مهمة جدًا لأن الصورة ديه بالنسبة للمسئول عن البراند هيبيع بيها المنتج بتاعه فلازم تطلع صورة متميزة وميكونش فيها أي حاجة مش مظبوطة سواء في تعبير وشك أو وقفتك.

وبالنسبة لوقفتك بتنصحك إسراء إنك لازم تكوني متنوعة في وقفاتك مش مجرد بتعملي 4 وقفات بس في كل فوتوسيشن والتنوع ده هتتعرفي عليه من خلال الفيديوهات.

نتيجة بحث الصور عن ‪esraa yousri model‬‏

عايزة تبقى مصممة أزياء؟.. 4 أماكن هيعلموكي كل حاجة

إظهار تفاصيل الطقم

نتيجة بحث الصور عن ‪esraa yousri model‬‏

كمان "الشناوي" بتقولك إن لازم تكوني وانتي بتتصوري عارفة إزاي تقدري تبيني كل تفاصيل الطقم من خلال الصورة وكمان تعرفي تلبسي صح بمعنى إنك تخلي بالك مثلًا إذا كان في زرار مثلًا إنتي مش ربطاه وهكذا. كمان لازم تكوني فاهمة طبيعة اللبس اللي هتلبسيه سواء كان فورمال، كاجول، كلاسيك وده عشان تعرفي تعبير وشك ووقفتك  هتكون إزاي. وكل الحاجات ديه لازم تاخدي بالك منها وهتتعلميها من خلال الفيديوهات اللي هتشوفيها على اليوتيوب.

الشغل على أرض الواقع

بعد لما عرفنا المواصفات اللي لازم تكون متوفرة فيكي وإزاي تكتسبي خبرة وتاخدي بالك من حاجات مهمة وانتي بتتصوري دلوقتي بقى عشان تبدأي تشتغلي «إسراء» بتقولك إنك محتاجة تتواصلي مع فوتوجرافر شاطر عنده ناس كتير على صفحته عشان تخليه يصورك «فوتوسيشن» وينزل صورك عنده بحيث الناس تشوفك.

 وممكن كمان هو يرشحك لناس فهتلاقي واحدة واحدة الناس بتكلمك وهيحتاجوا أنك تبقي موديل للملابس بتاعتهم. وابدأي ابعتي للبراندات اللي انتي حبة تشتغلي معاهم صور الفوتوسيشن بتاعتك على صفحاتهم. وألاء بتقولك إن مش بكتر شغلك إنتي ممكن تشتغلي قليل بس كل صورة بتتصوريها لما تبصي في الآخر هتلاقي إنها سابت علامة متميزة عند الناس. والناس ابتدت تطلبك بناءً على الصورة اللي شافوها ليكي.

صفحة عليها شغلك

نتيجة بحث الصور عن ‪esraa yousri model‬‏

لو بتسألي نفسك امتى بقى أعمل صفحة ليا سواء على الفيس بوك أو انستجرام أنزل عليها شغلي؟ «إسراء» بتقولك إن مش من أول سنة لأن انتي لسة بتشوفي الدنيا وبتجربي وبعد سنة لو لقيتي نفسك عايزة تكملي اعملي صفحة ونزلي عليها صور الفوتوسيشن بتاعتك.

الموديل مش شغل أساسي

وبتنصحك اسراء إنك تعتبري شغل الموديل أنه عمل حر «فريلانسر».. يعني مش شغل أساسي وتشتغلوا جمبوا حاجات تانية لأن هيجي وقت وممكن متلاقيش حد مثلًا طلبك فعشان تأمني نفسك اشتغلي جمبه حاجة تانية.

 

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»