اعتذار جماعي «مستفز» للاعبي منتخب مصر (فيديو)

أنتجت شركة بيبسي إعلان عن اعتذار عدد من لاعبي المنتخب المصري، بعد الخروج الفاضح والمهين أمام منتخب جنوب أفريقيا في الدور الـ 16 ببطولة كأس الأمم الأفريقية، وهزيمة مصر 1 مقابل لا شيء.

وظهر في فيديو الاعتذار عدد من لاعبي المنتخب وعلى رأسهم كابتن المنتخب المصري اللاعب أحمد المحمدي، وخط الوسط طارق حامد واللاعب محمود تريزيجيه، والمدافع محمود علاء، وأحمد حسن كوكا.

وجاء محتوى إعلان الاعتذار: «بصوا احنا ممكن نديلكم حجج.. السنين، وممكن نقول الحكام وانتوا عارفين.. بس أسلم حاجة نعتذر أسفين».

الإعلان اعتبره كثير من المتابعين والجماهير بالمسئ للشعب المصري، متهمين اللاعبين بالتربح من خلف هموم الشعب المصري، متسائلين «حد يعمل إعلان لهزيمه؟».

وقال حساب يحمل اسم أحمد سبيدر، معلقا على الفيديو: «الرأسمالية دمرت المنتخب كما دمرت أشياء كثيرة في حياتنا، إنتوا تعتذروا لما تعملوا اللي عليكوا بس للأسف إنتوا قمه التخاذل اللي ممكن الواحد يشوفوا كسفتونا».

بينما أضافت علياء أشرف، «يعني حتي بتعملوا اعلان مهما كان شكلو عشان تلموا فلوس ..ياخي دا ايام مشاركه الاهلي بكأس العالم للانديه وخدنا مركز مش حلو و خرجنا بدري .. ابو تريكه كان بيعيط هو واللاعيبه وكانوا مكسوفين يبصوا للجمهور.. مصر ياخي لما اتهزمت من البرازيل اخر دقيقه بسبب المحمدي اللاعيبه كانت هتاكل نفسها من الزعل.. حسبي الله ونعم الوكيل في دا جيل ودي منظومة رياضية».

 

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة

ميكس ميديا