رئيس التحرير أحمد متولي
 كيف نعى زملاء علي الصاوي «شهيد الشهامة» الجديد؟

كيف نعى زملاء علي الصاوي «شهيد الشهامة» الجديد؟

نعى العشرات من زملاء الطالب علي الصاوي، الذي لقي مصرعه أمس الأحد، من أسموه بشهيد الشهامة الجديد بعد ربط تفاصيل الواقعة بما حدث بين رجح ومحمود البنا في المنوفية قبل أسبوعين.

نعي زملاء علي الصاوي لشهيد الشهامة الجديد

ونشر زملاء لعلي الصاوي عبر حساباتهم على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» ناعين طالب كلية التربية الرياضية الذي قتل دفاعا عن فتاة.

وقال حساب باسم علي حسن: «ولله مكنتش مسدق اني ده حصللك ولله مشفتش حاجه. وحشه. منك يمكن معرفتش إلا لمه رحت الكليه وتعرفت عليك بس كنت راجل معايا وشهم وكنت معايا ع طول وبتضحك معايا وتهزر كل متشوفني عشت راجل وشهم. ومت راجل وشهيد مهمكش دراعك المكسور يمكن لو حد غيرك سليم. كان خاف بس ده انته الشهم.. ربنا يرحمك ويغفرلك ويصبر اهلك انته اكيد في مكان أحسن من الدنيا دي الي ملانه قتل وافتره ع الخلق».

وكتب حساب آخر يبدو أنه مقربا من الضحية، معلومات عن الواقعة: «واحد غريب جاي ف البلد وبيعاكس وحدة ماشية.. علي كان قاعد على المصطبة راح قام مسك الواد من علي المكنة وبيقولو عيب راح البلطجي ضرب علي ف قلبه ومات مات علي مات اخويا وقلبي وحياتي حسبنا الله ونعم الوكيل شيرو البوست ده علشان يبقي في حل للي بيعاكسوا ف بنات الناس اقصي عقوبة.. حسبنا الله ونعم الوكيل الله يرحمك يا علي عيشت راجل ومت راجل».

وكتب ضياء التوني: «إنا لله وإنا إليه راجعون.. الله يرحمك يا علي الله يرحمك ياصاحبى.. والله الخبر نزل عليا زي الصاعقة والله ما مصدق إن أنا مش هشوفك تانى الرجولة والقلب الطيب والضحكة الحلوة الله يرحمك ويسامحك يا على في الجنة ونعيمها إن شاء الله».

مقتل الطالب علي الصاوي

شهدت قرية بني خالد بمركز ملوي في محافظة المنيا أمس الأحد سقوط شهيد شهامة جديد، ونشرت عشرات الحسابات على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، تفاصيل واقعة قتل طالب في كلية التربية الرياضية يدعى علي الصاوي في قريته بمركز ملوي بالمنيا.

ووفق أصدقاء علي المقربين، فإنه تلقى طعنات في أنحاء متفرقة من جسده بعد أن شاهد شخصا غريبا من غير قريته يضايق إحدى الفتيات.

علي كان يجلس بالقرب من منزله وحين شاهد الموقف حاول منع الشخص المعتدي على الفتاة وكان يستقل دراجة نارية.

بعدها، هاجم البلطجي، الطالب علي الصاوي وطعنه بالمطواة في قلبه وبطنه عدة طعنات، ثم فر هاربا.

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة