السيسي للمصريين: «بناء الدول بالفلوس مش ببلاش» (فيديو)

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي أثناء افتتاح بعض المشروعات في السويس وجنوب سيناء، اليوم الثلاثاء، إن بناء الدولة ليس سهلا ولكن يحتاج إلى ضخ الأموال الكبيرة قائلا: «الحلول الحقيقة لبناء أي دولة أمر مش بسيط ومش ببلاش.. ده بفلوس كتير تقدر ب 5 ونص مليار جنيه عشان الطريق يخرج بالشكل دا».

وشدد الرئيس السيسي على ضرورة تواجد قوات الجيش والشرطة للسيطرة على أراضي جنوب سيناء.

وأشار إلى أن السنوات الماضية شهدت الحديث عن حوادث جنوب سيناء معلقا: «لازم نجيب كل الحوادث والسلبيات الموجودة على الطريق القديم ونحطها قدام الناس خلال ال 10 سنوات ونقولهم إن الطريق بيكلفنا كتير».

وأكد الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، أن «ما تم من مشروعات خلال السنوات الخمس الماضية، لا يمكن أن يحدث خلال 15 أو 20 سنة».

وطالب القطاع الخاص في مصر بتصنيع بعض أجزاء محطات التحلية التي تعتزم الدولة المصرية تدشينها، قائلا «بالنسبة لمحطات التحلية، في جزء كبير جدًا من مكونات محطات التحلية بنجيبه من الخارج، أنا بقول للقطاع الخاص في صناعات كثيرة جدا عندها فرصة في مصر، وعندكوا فيها فرصة لو أخدتوا الإرادة، مش بقول أعملوا كل المكونات ولكن إعملوا جزء من المكونات دي».

وأضاف «بقالنا شهور بيحاولوا كل يوم نشر 1000 و2000 شائعة وتحريف، والناس معذورة لأنها ومشغولة في أكل عيشها وحياتها اليومية، لذلك فلابد من الحديث عن موضوع الوعي عندا افتتاح اي مشروع أو مؤتمر.. قولولي لو اللي اتعمل ده مكنش اتعمل كانت الناس هتاكل منين.. الملييون ونص اللي رجعوا من ليبيا هيعملوا ايه».

وأشار إلى أنه «معدل نصيب الفرد من الماء 500 متر سنويا وهو ما يعتبر فقر مائي، لذلك يجب التوسع في محطات معالجة المياه والتحلية».

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب شباب وطلاب مصر

ميكس ميديا