رئيس التحرير أحمد متولي
 فتاة المنصورة: اللي اتحرشوا بيا مش مسلمين (فيديو)

فتاة المنصورة: اللي اتحرشوا بيا مش مسلمين (فيديو)

نفت إحدى الفتاتين التين تعرضتا لتحرش جماعي في ليلة الكريسماس بمحافظة الدقهلية في الواقعة المشهورة إعلاميا بـ«فتاة المنصورة» أن يكون تنازلهما عن المحضر ضد المضبوطين بسبب ضغط تعرضتا له.

وقالت مي في مداخلة تليفونية مع برنامج «الحكاية» الذي يقدمه عمرو أديب: «جايبين أطفال أول مرة نشوفهم في حياتنا النهاردة والمتهمين الحقيقيين اللي عملوا كل ده برا القفص ولو شوفتهم هعرفهم منظرهم عالم بلطجية دول مش مسلمين دول».

وتابعت: «مكنش في أي ضغط احنا اتصدمنا إن أطفال زي دول متهمين في قضيتنا اللي اتهجموا علينا أجسامهم وسنهم كبير مش أطفال».

وحكت تفاصيل الواقعة من بدايتها قائلة: «كان ماشي ورانا حوالي 20 30 شخص كانوا بيعاكسوا معاكسات عادية عملنا نفسنا مش واخدين بالنا فجأة لقينا كله بيصورنا ولما اخدنا موقف اتدخل ناس يتخانقوا معاهم ودخلونا محل الموبايلات».

وأضافت: «صاحب محل الموبايلات خاف على محله ومشانا في واحد جيه وقف معانا وركب صاحبتي العربية وأنا عربية تانية ودخلنا بيوتي سنتر نحتمي جوه».

روحت البيت ومحكتش لحد لانهم قالولنا في مديرية الأمن إن مفيش حاجة هتوصل لأهلنا واتصدمت إن الفيديوهات انتشرت علشان أهالينا واصحابنا».

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة