رئيس التحرير أحمد متولي
 السيسي للمصريين: «انتو قلقانين من إيه محدش يقدر يعمل فينا حاجة» (فيديو)

السيسي للمصريين: «انتو قلقانين من إيه محدش يقدر يعمل فينا حاجة» (فيديو)

قدم الرئيس عبدالفتاح السيسى، التهنئة لكل أقباط مصر، بمناسبة عيد الميلاد المجيد، خلال كلمته من داخل كاتدرائية ميلاد المسيح، قائلا: «كل سنة وأنتم طيبين، وسنة سعيدة علينا كلنا، واستقبالكم النهاردة حاجة مشرفة ودايما إن شاء الله مع بعض».

وبعث الرئيس السيسي، رسالة طمئنة للشعب المصري في كلمته بقداس عيد الميلاد المجيد بكاتدرائية ميلاد المسيح بالعاصمة الإدارية الجديدة، قائلا: «أنتوا قلقانين من إيه يامصريين، مفيش مجال للقلق، طول ما إحنا مع بعض وايد واحدة محدش يقدر يعمل فينا حاجة».

ووجه الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، مساء اليوم الإثنين، عدة رسائل من قداس عيد الميلاد في العاصمة الإدارية الجديدة.

وقال الرئيس في كلمته بكاتدرائية ميلاد المسيح فى العاصمة الإدارية الجديدة إنه حريص كل عام على الحضور لتقديم التهنئة بعيد الميلاد المجيد، مضيفا: « يجب الحفاظ على تماسك المصريين ولا تسمحوا لأحد بالدخول بيننا لإحداث وقيعة».

وفي كلمته أرسل الرئيس رسالة طمأنينة لجموع المصريين قائلا : « أقول للمصريين لا داعي للقلق لأننا جميعًا مع بعضنا البعض، واستقبالكم النهاردة حاجة مشرفة وشيء جميل، ودايما إن شاء الله مع بعض».

وأشار إلى أن محبة المصريين لبعضهم البعض شيء جميل جميل، داعيا الله أن يحفظ مصر ويحفظ وحدتها.

وتحدث الرئيس المصري عن محاولة البعض الوقيعة بين أبناء الوطن قائلا : «أي محاولة للفتن أو الوقيعة لازم ننتبه لها ويبقى مخنا وقلبنا أكبر منها.. شايف المصريين قلقنين يعني أنتوا قلقنين من أيه؟.. مفيش مجال للقلق لسبب واحد.. ومفيش مجال لينا أن إحنا نبقى قلقنين لسبب واحد وأية السبب ده.. أن إحنا مع بعض وطول ما احنا مع بعض محدش يقدر يعمل فينا حاجة، نحن نتعامل بشرف فى زمن مفيش فيه شرف». 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011