رئيس التحرير أحمد متولي
 خطاب السيسي اليوم.. تعرف على طلبات الرئيس من الشعب المصري والمرأة خصوصا (فيديو)

خطاب السيسي اليوم.. تعرف على طلبات الرئيس من الشعب المصري والمرأة خصوصا (فيديو)

وجه رئيس الجمهورية، عبدالفتاح السيسي، اليوم الأحد، خطابا للشعب المصري، أعلن خلاله عددا من القرارات التي تم اتخاذها لمواجهة أزمة انتشار فيروس كورونا المستجد، بحصور رئيس مجلس الوزراء، الدكتور مصطفى مدبولي.

وتضمنت كلمة الرئيس السيسي اليوم، خلال لقائه بعدد من السيدات احتفالا بيوم المرأة المصرية، طلبا من المصريين للخروج من تلك الأزمة، نستعرضه من نص الخطاب على النحو التالي:

خطاب السيسي اليوم

وأشاد الرئيس السيسي بموقف الشعب المصري قائلا: «الصمود اللي احنا فيه ده هو أساسه المصريين بصمودهم قدام الصغوط الكبيرة جدا اللي حصلت في خطة الإصلاح الاقتصادي بس خلي بالكم واحنا بنتحرك في ده والمؤشرات والدنيا كلها كانت بتتكلم على اننا حققنا نجاح كبير جدا وقطاعات الدولة تعافت والاحتياطي وصل لمستوى جيد والمؤشرات الاقتصادية ونسب العجز والبطالة وكل هذا الكطلام تحقق بفضل الله وبفضل صمودكم معنا كمصريين».

وعن تداعيات انتشار كورونا في الفترة المقبلة قال السيسي: «دلوقتي اقل تداعي نتمناه هو اننا نخرج من هذه الازمة بأقل ضرر الضرر هنا مش اقتصادي شعبنا غالي علينا اهلنا غاليين علينا اي انسان مصري ومش اي انسان مصري بقى اي انسان في العالم يهمنا انه يبقى في امان وسلام والاولى بما اانا مسئولين عن بلدنا فاحنا اهلنا المصريين منحبش ابدا ان احنا.. مش التزام قيادة تجاه شعبها ده التزام انساني واخلاقي وديني أن لا يتضرر ابدا الشعب المصري ولن يكون ده لرابع مرة أقولها إلا من فضلكم كالعادة».

وطالب السيسي الشعب والمرأة خصوصا بالحرص على تنفيذ الإجراءات الوقائية، قائلا: «ساعدونا إن احنا بصمودكم واصراركم وهطلب من المرأة المصرية الدعم من فضلك ساعدينا ان احنا زي ما قولت كدا ان الناس تبقى موجودة في بيوتها وأقل حجم من التعرض يكون موجود أنا بطلب منك هذا أمر جلل أنا مش عايز أخوفكم بس والله بس عايزين نعدي الـ14 يوم الجايين باقل حجم من الضرر لان لو قدرنا نعمل كدا نبقى ابتدينا نعبر مرحلة صعبة».

ولفت إلى موقف الدول الأخرى: «وزي ما انتو شوفتوفي دول يصل حجم الخسائر اليومية إلى 500 و700 وفاة مش عايزين ابدا هذا الأمر ربنا سبحانه وتعالى ما يحصلش عندان وناخد بالسباب العالم بيحشد بمئات المليارت من الدولارات لمجابهته حتى الدول اللي ظروفها صعبة ويمكن احنا اول ما ملامح الموضوع ابتدت تبان رصدنا 100 مليار واتسألنا هتجيبوهم منين هو احنا قليلين ولا إيه هنقدر ويمكن أنا مش عايز أقول في نقاشنا في الموازنة مع الحكومة بنتكلم على ان احنا يكون لينا احتياطيات أكبر من كدا علشان نجابه التحدي والاثار المترتبة عليه».

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة