كلمات أغنية عمرو دياب الجديدة يا بلدنا يا حلوة مكتوبة

ينشر «شبابيك»، في السطور التالية، أغنية عمرو دياب الجديدة يا بلدنا يا حلوة، والتي احتلت مواقع التواصل الاجتماعي، واحتلت محركات البحث أيضا بعد عرضها، وفي السطور التالية، ينشر «شبابيك»، كلمات الأغنية مكتوبة.

أغنية عمرو دياب الجديدة يا بلدنا يا حلوة

طرح النجم عمرو دياب أغنية يا بلدنا يا حلوة الجديدة، في الأربعاء الموافق 29 يوليو 2020، والتي احتلت محركات البحث عقب طرحها، ويهدي الهضبة أغنيته الجديدة لمصر، والأغنية من كلمات تامر حسين، وألحان عزيز الشافعي، وتوزيع طارق مدكور.

وتم تصوير الأغنية في عدد من الأماكن الأثرية المختلفة بالمحافظات المصرية، مع المخرج طارق العريات، وقال صناع العمل إنهم يحرصون على إبراز الهوية المصرية من خلال الأغنية، وتم طرح الأغنية مع إعلان شركة فودافون للمحمول.

وفي السطور التالية، ينشر «شبابيك»، كلمات أغنية الهضبة الجديدة مكتوبة، لمحبي الفنان عمرو دياب، ومحبي أغانيه.

كلمات أغنية عمرو دياب الجديدة يا بلدنا يا حلوة

وتقول كلمات الأغنية الجديدة للهضبة: « يا بلدنا يا حلوة بالناس الحلوة، والناس الحلوة في بلدنا كتير، في وشوش سمرا وجميلة تقابلهم تبتسم، صور والنوبة عيلة صورة حلوة بتترسم، المنيا سوهاج قنا في القلب قريبين، الأقصر أسيوط بيوت بالجدعنة معروفين.. يا بلدنا يا حلوة بالناس الحلوة، والناس الحلوة في بلدنا كتير، خدلك هنا أحلى صورة منصورة بأهلها، دي محلة جمالها حلة الدنيا كلها، على راس البر روح اتفرج على الجمال، أشمون واخدة العيون والقعدة هناك خيال..

يا بلدنا يا حلوة بالناس الحلوة، والناس الحلوة في بلدنا كتير، الشرقية الأصيلة أهلي وبلد الكرم، قلبي على أرض سينا رفرف زي العلم، وحشاني يا بورسعيد، إسماعلية كمان، بسبيس دانا اقول واعيد عن أبطالك زمان.. يا بلدنا يا حلوة بالناس الحلوة، والناس الحلوة في بلدنا كتير، شبرا ومصر القديمة ماري جرجس والحسين، وكنيسة في وش جامع في بلدنا العيد عيدين، اطلع على الأهرامات علشان حبك يزيد، هتعيش لك أحلى يوم دي الفيوم مش بعيد، صبح على اسكندرية وعلى ناسها وأهلها».

عمر مصطفى

صحفي مصري

ميكس ميديا