رئيس التحرير أحمد متولي
 تطورات أزمة شريف منير مع جمهور السوشيال ميديا تجعله يتحدث عن الاعتزال

تطورات أزمة شريف منير مع جمهور السوشيال ميديا تجعله يتحدث عن الاعتزال

تطورت أزمة الفنان شريف منير مع جمهوره على السوشيال ميديا بعد الصورة التي نشرها على صفحته الشخصية على انستجرام، وتهكم فيها على المعلقين الذين يرون أن الفنانين في مصر يقضون أوقات كثيرة في الساحال الشمالي.

صورة شريف منير مع السقا وأحمد رزق

ويعود السبب في ذلك إلى الأزمة إلى أثارتها صورة شريف منير التي نشرها يوم 31 أغسطس الماضي، على صفحته الرسمية عبر موقع إنستجرام برفقة الممثلين أحمد السقا وأحمد رزق بملابس البحر على أحد الشواطئ، معلقًا عليها بـ: آدي يا سيدي الفنانين عايشين في الفتة، وبيصيفوا ولا حاسين بالناس ولا حاسين بحاجة ، وسايبين الناس في الحر والقرف، حرام عليكم حسوا بالناس، وحسبي الله ونعم الوكيل فيكم يا فنانين.

شريف منير يقرر اعتزال السوشيال ميديا

وعاد الفنان شريف منير مجددًا لينشر تدوينة أخرى يوم الخميس 3 سبتمبر 2020، قال فيها: أنا قررت إني آخذ فترة راحة من السوشيال ميديا، أنا كنت بتعامل من قلبي وبطبيعتي اللي الناس عارفاها وعمري ما جرحت حد بكلامي أبدًا، لكن أنا مؤخرًا تعرضت لكم من الحقد والكراهية الغير مبرر، رغم إن تاريخي في التعامل مع الناس عمره ما كان فيه تجاوز.

وتابع منير: لما نزلت آخر صورة أنا كنت بسبق عشان أكشف نوعية معينة من الناس اللي انا مش عايزهم عندي لكن للأسف الموضوع دخل في طريق تاني أنا مش بحبه، لأن الناس شايفة إن العادي أني أتشتم وعائلتي يتشتموا لكن مش عادي إني أرد على الغلط، وعلى فكرة أنتوا صح أنا مكانش ينفع أنزل لمستوى النقاش ده لأنكم متعودتوش مني على كده، شكرًا لكل جمهوري اللي بيحبني بجد وفاهمني وعارفني كويس.. استراحة شوية بقى.

مغردون يطالبون شريف منير باعتزال التمثيل

استقبل رواد موقع تويتر قرار شريف منير هذا بالتغريدات الساخرة والمعبرة عن فرحتهم بهذا القرار، طالبين منه اتخاذ قرار أشد قسوة منه، وهو الاعتزال عن التمثيل أيضًا، وكانت هذه بعض التغريدات:

قال أحد المغردين: شريف منير كده انتهى.

وغرد آخر: الممثل فاكر نفسه لما الناس بتحب أعماله يبقى بتحبه هو، لا فيه فرق كبير بين الممثل وأعماله وبين شخصيته الحقيقية، ودي القوة بتاعت السوشيال ميديا فضحتهم على حقيقتهم شكرًا سوشيال ميديا.

فيما غردت أخرى بـ: أنا كنت بحبه بس بجد طلع زيرو أخلاق إيه رده المتكبر عالناس ده شتايم وزفت.

وقالت أخرى: شر البلية ما يضحك.

وعلق آخر ساخرًا: يا خسارة هيعتزل أومال مين هيضحكنا من الفنانين.

وقال مغرد: شريف منير يعلن اعتزاله التمثيل.. الجمهور...

وغرد آخر: ياطش تعتزل التمثيل بالمرة عشان الناس ترتاح منك.

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011