رئيس التحرير أحمد متولي
 الرئيس السيسي يكشف تفاصيل جديدة حول سعر رغيف العيش الجديد

الرئيس السيسي يكشف تفاصيل جديدة حول سعر رغيف العيش الجديد

استجاب الرئيس السيسي للمواطنين الذين استنكروا زيادة سعر رغيف العيش، وبدأ في توضيح سبب ارتفاع سعر رغيف العيش الجديد بصورة أدق.

كان قد قوبلت تصريحات الرئيس السيسي حول سعر رغيف العيش الجديد بإستنكار، لتبدأ الأحاديث تأخذ مكانها عبر مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة.

تصريحات السيسي بشأن سعر رغيف العيش الجديد

رد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على المواطنين الذين أبدوا اعتراضهم على ارتفاع سعر رغيف العيش، ليؤضح لهم السبب وراء حديثه آنذاك.

قال الرئيس السيسي خلال كلمته في افتتاح مشروعات سكنية جديدة في مدينة بدر: «الناس استغربت لما اتكلمت في رغيف العيش.. خلال الـ 50 سنة اللى فاتوا اتعملت منظومات كتير.. كانت مرتبة على ظروف وأوضاع موجودة في الوقت ده.. الظروف ده مش ممكن نستمر أو نقبل أنها تستمر كده على طول».

سبب ارتفاع سعر رغيف العيش 

وتابع: «هديكم مثال.. رغيف العيش لما زاد من قرشين إلى 5 قروش كان بيتكلف 18 قرشا.. ولما بقى 5 صاغ دلوقتى بيكلف 65 قرشا.. طب هو دخل الفرد في 2011 كان أقل من 400 و500 جنيه ووصل إلى أكثر من ألفين جنيه وفق الحد الأدنى للمرتبات».

واردف الرئيس السيسي حديثه، قائلًا: «ارتفاع الأسعار يتم مجابته بتحسين أحوال الناس.. مش انفاق بس.. ضبط نمو سكانى.. المبلغ اللى كان بيصرف على 5 مش هينفع على 10 و15».

واستطرد متابعًا حديثه عن سعر رغيف العيش الجديد: «حجم النمو السكانى اللى زاد كان أكبر من طاقة الانفاق.. وقيمة الجنيه مش زى قيمة الجنيه من 100 سنة».

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011