فيديو تفاصيل إلغاء بطاقة التموين.. قرار السيسي عن التموين الجديد والقديم

فيديو تفاصيل إلغاء بطاقة التموين.. قرار السيسي عن التموين الجديد والقديم

صدر اليوم قرار السيسي عن التموين، والذي أوضح فيه بعض النقاط المتعلقة بـ إلغاء بطاقة التموين، وأعداد مستحقي السلع التموينية بالبطاقات المستخرجة بالفعل.

قرار التموين الجديد

وأصدر الرئيس عبد الفتاح السيسي، مساء اليوم الأربعاء 22 ديسمبر 2021 قرار التموين الجديد، وذلك خلال افتتاح مجمع إنتاج البنزين بشركة أسيوط، والحالة التي سيتم فيها إلغاء بطاقة التموين.

وتضمن قرار السيسي اليوم عدم استخراج بطاقة التموين لأكثر من فردين فقط، مشددًا على ضرورة تراجع الأسر عن كثرة الإنجاب دون دراسة بالشكل الذي يجعلهم غير قادرين على الإنفاق عليهم.

إلغاء بطاقة التموين

وفيما يتعلق بقرار إلغاء بطاقة التموين، قال الرئيس السيسي: » قلت لا يمكن أدي بطاقة تموين تاني لحد بيتجوز، لأنك لو بتتجوز ومستني ان الدولة تديك بطاقة تموين إنت مش قادر تصرف يعني.. إزاي يعني».

وجاء قرار السيسي عن التموين اليوم مستنكرًا ثقافة النمو السكاني بقوله: »لا ده كلام مش مضبوط، ودي برضه ثقافة تشكلت في وجدان الناس، دي مش موجودة غير في بلدنا احنا بس، إني اشتري الحاجة بأقل من ثمنها وآخذ الخدمة بأقل من ثمنها وكمان لما أخلف حد يأكل لي عيالي».

وتابع: »ده هنا بس في البلد دي، وعشان كده هي مقدرتش تقوم خلال السنين اللي فاتت، واحنا مسئولين أمام الله عن إننا نحط الإجراءات والقواعد اللي تمكن البلد دي إنها تقوم، وبالتالي الكلام ده أنا بقوله للناس عشان أوفر.. التموين

وشدد: »لن نحط بطاقة تموين تاني لأكثر من فردين في اللي فات، وفي الجديد لا مفيش«.

فيديو إلغاء بطاقة التموين

ولمشاهدة فيديو إلغاء بطاقات التموين الصادر عن الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم يمكنكم الضغط على الرابط التالي:

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية