«الإيميل الجامعي».. كنزك اللي متعرفش عنه حاجة

في بداية استخدامنا لـ«الإيميل» أغلبنا كان شايف إن أهميته مش بالدرجة اللي بيسمع عنها من اللي حواليه، وده شيء طبيعي لإن عمرك ما هتحس بقيمته طول ما شغلك ودراستك بعيدة عنه.

لكن تعالى للناس اللي شغلها قايم عليه أو بتحتاجه دائمًا في التواصل مع أساتذتها ودكاترتها هتلاقي الوضع مختلف عندهم، ده غير إن أهميته بعد كده على مدار حياتهم بيكون كبير، هو الكلام ده على «الإيميل» العادي؟.. لا اللي نقصده هو إيميل الجامعة اللي آخره edu.eg.

هتسفيد إيه

لو مش عارف إن الجامعة بتاعتك بتوفرلك «إيميل» تقدر من خلاله إنك تستفيد بخدمات مجانية على الإنترنت يبقى لازم تعرف.

طيب لو معاك هتقدر تعمل «أكونت» على الموقع بتاعهم بـ«الإيميل» على إنك طالب و تستفيد من خدماتهم المجانية اللي بتكون غالبًا بفلوس وفلوس كتير كمان زي إيه؟.

prezi

يقدملك موقع بريزي Prezi لتصميم العروض التقديمية حساب مجاني إذا كنت طالبًا، ويمكنك الاستمتاع بحساب بريزي دون أن تدفع أي شيء وبذلك تكون وفرت على نفسك 60 دولار سنويًا.

ويمكنك استخدام الموقع في إنشاء عروض تقديمية بطريقة احترافية أفضل من PowerPoint، وذلك من خلال العديد من القوالب الجاهزة للعروض، حيث يمكنك بعد اختيار القالب المناسب، تقوم بإضافة التأثيرات التي يوفّرها «Prezi»، كما يمكن إضافة صور أو موسيقى أثناء العرض التقديمي، بالإضافة إلى فيديو من YouTube، أو ملف PowerPoint و «pdf».

وبعد الإنتهاء من التعديل، يمكن تنزيل العرض التقديمي وتشغيله على الجهاز دون الحاجة للاتصال بالإنترنت، أو كملف «pdf».

prezi

auto desk

مع شركة Auto Desk هتوفر على نفسك مئات الدولارات اللي كنت هتدفعها علشان تأخد نسخة أصلية من برامج «الأوتوكاد» والـ«ثري دي ماكس» بإيميل الجامعة اللي فاكر إنه ملهوش أي أهمية.

autodesk

Jet brain

يقدم موقع Jet Brain العديد من البرامج و الأدوات الرائعة الخاصة بالبرمجة للمطورين، فإذا كنت تمتلك حساب .edu يمكنك تحميل تلك البرامج مجانًا من خلال الموقع.

وإذا كنت تحتاج إلى برنامج لمعرفة الأخطاء التي تم إرتكابها في الشيفرة البرمجية بتصميم إحترافي و منظم ستجد على الموقع كل ما تريد. اقرأ أيضًا⇐ للمذاكرة.. أماكن توفر لك الراحة والهدوء

jetb

Amazon Prime

 يمنحك حساب «أمازون برايم» مزايا الشحن المجاني والسريع بالإضافة لعروض ومميزات أخرى لمدة ستة أشهر تجدد بعدها بستة أشهر بخصم 50% بالإضافة لـ10 دولارات في حساب التسويق بالعمولة الخاص بك على «أمازون».

amazon

rip tiger

البرنامج ده مش بس سهل الاستخدام، لأ ده هيساعدك كمان في تحميل أي فيديو بتشوفه على المتصفح الخاص بك.

كمان تقدر تحمل من خلاله جميع مواد الفيديو الموجودة على الإنترنت التي بتحتاجها بسهولة وده كله من خلال الحساب المجاني اللي ليك عن طريق بريد edu.

rip

 إزاي تعمل «الإيميل»:

بعد ما عرفت أهمية «الإيميل» ده هتحب تعمله، إزاي بقى؟ هتروح وحده الـinformation technology، وتطلب منهم عمل «الإيميل»، هيدوك application  تملاه ويا إما تدفع فلوس في المقابل أو لا حسب كل كلية.

سوزان حسني

صحفية مهتمة بالكتابة في مجال العلاقات

ميكس ميديا