رئيس التحرير أحمد متولي
 نقابة المحامين

نقابة المحامين


سب وقذف جموع المحامين.. نقابة فرشوط تلاحق ضابط شرطة قضائيا (مستندات)

تلقى مدير نيابة فرشوط بمحافظة قنا بلاغا من محامين فرشوط يتقدمهم أحمد محمد حسن عبد التواب، نقيب المحامين الفرعي وعضو مجلس نقابة محامين قنا، ضد أحد ضباط الشرطة برتبة ملازم بمركز شرطة فرشوط، اتهموه فيه بسب وقذف جموع المحامين أثناء أزمة اعتداء ضابط المحلة على المحامي أحمد رمزي.

وجاء نص بلاغ نقابة محامين فرشوط كالتالي: بالأمس القريب فوجئنا بخبر منتشر على صفحات التواصل الاجتماعي بشأن واقعة اعتداء أحد الضباط ويدعى عبد الرحمن الشبراوي على أحد الزملاء المحامين بمدينة المحلة، اعتداءا وحشيا بصورة لا تليق بدولة القانون.

تطورت الأحداث وأمر النائب العام بإجراء تحقيق في الواقعة، إلا أننا فوجئنا أيضا على صفحات فيس بوك عبر الحساب الشخصي للضابط المشكو في حقه، كتابته لمنشور يتطاول فيه على القضاء الواقف ويتهكم من المحامين ويسئ إليهم كالتالي: (هو ايه كمية الحقد والغل اللي في المحامين دي!!!.. فرحانين أوى في شبراوي والحق الضابط اتحبس والحق دا اتوقف الحق ده مش عارف ايه.. عمتن احنا عارفين انتوا بتعملوا كده ليه عشان كل واحد عارف مقاموا كويس أوي.. ونفسي الناس تشوفكوا تحت في النباطشية بتبقوا عاملين ازاي علشان رقم محضر ولا عشان تقروا محضر.. بس عمتن من هنا ورايح المعاملة ميري وانت محامي على عيني وراسي عايز حاجة عندك النيابة العامة واظن دا حقي زي ما انت يا مستر عارف حقك #الشبراوي_محترم).

وقال نقيب محامي فرشوط: في هذا المنشور إهانة لشخصية المحامي وللمهنة جمعاء، وتطاول عليهم حينما وصف الجميع بأن لديهم كمية حقد وغل، وسب المحامين بقلة المقام حينما قال كل واحد عارف مقاوموا كويس، كما دعى إلى السخرية حينما قال بأسلوب ساخر نفسي الناس تشفكوا تحت في النباطشية بتبقوا عاملين ازاي عشان رقم محضر ولا عشان تقروا محضر وهذا يعد جريمة سب وقذف لمهنة المحاماة وجموع المحامين.

 كما أنه يدعو ويحض على ارتكاب وتكرار مثل هذه الواقعة من الاعتداء على المحامين، السخرية منهم، غير مكترث بأن هذه القضية أصبحت قضية رأي عام وأن الجميع سواء كانوا محامين أو غير محامين يرصدون هذا الخطب الجلل، وأن مثل هذا المنشور من المشكو في حقه وفي مثل تلك الظروف فإنه يكدر الأمن والسلم العام للمواطنين جميعا، ويدعوا إلي إيجاد خلاف بين أفراد الشرطة والمحامين.

 لذلك نلتمس من سيادتكم اتخاذ اللازم قانونا ضد المشكو في حقه، نظرا لما ارتكبه من جريمة سب وقذف عبر حسابه الشخصي لمهنة المحاماة وجموع المحامين، ودعوته للسخرية منهم، وتكدير الأمن العام والسلم الاجتماعي، وإثارة الفتنة بين أفراد جهاز الشرطة وأبناء مهنة المحاماة.

يشار إلى أن قاضي المعارضات قرر اليوم الإثنين، تجديد حبس ضابط المحلة الملازم عبد الرحمن الشبراوي، 15 يوما احتياطيا على ذمة التحقيقات، على خلفية اتهامه بالاعتداء على محامي المحلة أحمد رمزي.

 

شبابيك

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب شباب وطلاب مصر