رئيس التحرير أحمد متولي
 وزير التربية والتعليم يستلهم منهجه الإداري من صاحب مصنع صابون

وزير التربية والتعليم يستلهم منهجه الإداري من صاحب مصنع صابون

كشف وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الدكتور رضا حجازي، عن منهجه في الإدارة لأول مرة منذ توليه مسؤولية الوزارة خلفا للدكتور طارق شوقي.

وقال الدكتور رضا حجازي عبر حسابه على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» إن الحوار والاستماع لكل الأطراف والاجتماعات الدورية ووضوح الأهداف من عوامل نجاح الفريق.

وأوضح حجازي رؤيته من خلال قصة نقلها عن الدكتور محمد أبو العزايم عن مالك مصنع صابون تعرض مصنعه لمشكلة كبيرة أثرت على سمعته بشدة.

وحكى أن المشكلة كانت في اكتشاف الكثير من عبوات الصابون فارغة بسبب خطأ في ماكينة التعبئة نتيجة سرعة خط الإنتاج.

وتابع: «جاب شوية خبراء و قالوله الحل جهاز ليزر يتحط على السير عشان يكشف العلب الفاضية و الجهاز ده هيتكلف 100 ألف دولار !صاحب المصنع كان مضطر يوافق عشان يحافظ على سمعة مصنعه.. و هو قاعد ف مكتبه دخل عليه عامل قاله أنا عاوز 100 دولار و أحل المشكلة !».

وأضاف: «صاحب المصنع سمع للعامل واداله الفلوس.. راح العامل جاب مروحة حطها على خط الإنتاج.. العلب الفاضية كانت بتطير من هوا المروحة و العلب المليانة بتعدي عادي».

واختتم: «عشان كده لازم تسمع لكل واحد في فريق عملك باهتمام .. ربما العامل البسيط عنده برؤيته حل أفضل من الخبراء .. اسمع وشارك الناس و خليهم يفكروا ويحسوا إنهم بيساهموا في القرار هتنجح بنجاحهم.. الأفكار اللي هتخرج من عشرة بيفكروا غير الفكرة اللي هتخرج من واحد مهما كان !القياده فن».

 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011