رئيس التحرير أحمد متولي
 فيديو مداخلة السيسي مع يوسف الحسيني وتفاصيل المكالمة كاملة وآخر تصريحات الرئيس

فيديو مداخلة السيسي مع يوسف الحسيني وتفاصيل المكالمة كاملة وآخر تصريحات الرئيس

أثار فيديو مداخلة السيسي مع يوسف الحسيني وتفاصيل المكالمة التي أجراها الرئيس مساء أمس الثلاثاء في برنامج «التاسعة» على القناة الأولى المصرية تفاعلاً كبيرًا واهتمام بالغ من قبل المصريين الذين حرصوا على متابعة آخر التصريحات الصادرة اليوم.

وننشر لكل المصريين الذين لم يتمكنوا من الاستماع إلى مكالمة الرئيس السيسي مع يوسف الحسيني في برنامج التاسعة، فيديو ومختصر تفاصيل المكالمة الهاتفية.

مداخلة الرئيس السيسي مع يوسف الحسيني

وقال الرئيس السيسي في المداخلة التي أجراها مع يوسف الحسيني، أن القدرة الاقتصادية لمصر لا تسمح بتقديم خدمة جيدة في قطاعاتها المختلفة، مضيفًا: «ده انا بعترف لك بقول لك مقدرش، مش انا اللي مقدرش، قدرتها ماتقدرش، الدولة قدرتها ماتقدرش، طب ليه؟ هي إمكانياتها كده، إن كان حد يقدر يعمل حل يجي والله معايا وانا هبقى سعيد به، أي حد، واعينه مسؤول ويتولى ويشوف وهسفق له وهبقى سعيد بنجاحه لأن نجاحه هيبقى نجاح لنا كلنا».

وأضاف السيسي خلال مداخلته مع الإعلامي يوسف الحسيني: «مش كفاية اللي حصل لمصر في 2011 ماشوفناكمش ليه في 2013؟ كنتوا تقدروا تعملوا حاجة؟ انتوا سيبتوها لما اتحرقت واتخربت كلها.. كله جري وخاف، حد يقدر يقف؟ كانوا دبحوكم في الشوارع، لو مفيش إيد حديد كانت الناس اللي في الشارع اتدبحت، ولا نسيتوا؟».

تصريحات السيسي عن التعليم

وفيما يتعلق بـ تصريحات السيسي عن التعليم، قال: «البلد مش هتقدر تعلم لأنها معندهاش القدرة المالية كده، طب اعلمهم كويس ازاي؟ طب منين؟ نفس الكلام للصحة بقول إن الأسرة الموجودة عندنا هي 50% من المطلوب، لا خفينا معلومة ولا خبينا موقفنا، احنا بنعرض قدراتنا.

وأضاف: بقول لك التعليم اللي انت بتتكلم عليه ده عالأقل كده محتاج له 250 مليار اللي متوفر منه ولا نصفه في موازنة التعليم الأساسي.. انت بتدي المدرس ألفين و3 آلاف و4 آلاف، بتاخد منه إيه؟

مكالمة السيسي مع يوسف الحسيني

وتضمنت مكالمة السيسي مع يوسف الحسيني قول الرئيس: أن مصر ظروفها الاقتصادية صعبة، ده إدارة موارد عشان الدولة دي تعيش بقى مايبقاش شكلها كده زي حديقة الحيوان، ونخش في بيئة كلها أي كلام، مش كان فيه سنين قبلها كانت الناس عايشة في صفيح في الشوارع؟ اتحلت ازاي؟ بإدارة الموارد، مقدرش آخذ موارد من حاجة واحدة واحط في حتة واحدة بس واسيب الباقي، انتوا ماتستحملوش كده.

وتطرق الرئيس عبد الفتاح السيسي في مداخلته مع يوسف الحسيني إلى الحديث عن المشكلات الاقتصادية، القطاع الصحي وغيرها.

فيديو مداخلة السيسي مع يوسف الحسيني

ويمكنكم مشاهدة فيديو مداخلة السيسي مع يوسف الحسيني أمس وآخر التصريحات الصادرة عنه والأخبار المتعلقة بالتعليم، الصحة والاقتصاد من الرابط التالي:

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية