رئيس التحرير أحمد متولي
 أحلى أغاني النادي الأهلي المصري مكتوبة وفيديو وتحميل

أحلى أغاني النادي الأهلي المصري مكتوبة وفيديو وتحميل


أغاني النادي الأهلي المصري

مع كثرة الأهداف التي يحرزها النادي الأهلي وتعدد انتصاراته، يتم إطلاق أغاني احتفالاً بهذه الانتصارات التي يحققها، ونستعرض في هذا المقال أغاني النادي الأهلي المختلفة التي تم إطلاقها على مدار السنوات المختلفة، حتى يمكن لمشجعي النادي الاستماع إليها أو تحميلها أو مشاهدتها بسهولة.

أحلى أغاني الأهلي

تتعدد أغاني النادي الأهلي بشكل كبير، ونوضح عددا منها فيما يلي:

  • كايروكي أنا الأهلي

تعتبر من أشهر الأغاني الخاصة بالنادي الأهلي، طرحها النجم أمير عيد، فريق كايروكي، بعد حصول الفريق على النجمة الرابعة على قميص النادي. الأغنية من تلحين إيهاب عبد الواحد، كلمات نصر الدين ناجي، إخراج محمد شاكر خضير.

يمكن عرض جزء مكتوب من الأغنية فيما يلي:

(أنا الأهلي اللي كان والحاضر.. أنا الاسم اللي هز جبال من الأول لحد الآخر.. هيفضل مصنع الأبطال.. أنا قد الحياة وتحدي، ولسه عندي قوة وعندي أعدي ألف سد وأعدي.. أقوم وأطلع وأهد جبال.. أنا الاسم اللي لف الدنيا، وماضي تيشرت في اليابان.. بطل عدى حدود أفريقيا، ولسه في قلبه حلم كمان.. في ضهري ومن سنين قواني قلوب إدت كتير علشاني.. أنا الأهلي اللي صان العشرة، دهب مش قشرة ولا بهتان)

  • بطولات

غنتها المطربة آمال ماهر، خلال احتفالية توقيع أكبر عقد رعاية في تاريخ كرة القدم المصرية، وذلك خلال عام 2015 م.

  • أهلي يا أعظم كيان

(أنا اسمي الأهلي أخر 100 سنة عليت اسم بلادي في كل سما، وجمهوري معايا عمره منحنى هو نسر شعاري اللي رسمه أنا...)، بهذه الكلمات تبدأ أغنية أهلي يا أعظم كيان، التي قدمها ألتراس أهلاوي لناديه منذ عدة سنوات.

  • الأهلي فوق الجميع

من غناء (حمو بيكا، مودي أمين)، وهى واحدة من أغاني المهرجانات، وحققت شهرة كبيرة أيضا خاصة بين مشجعي النادي، وحصدت آلاف المشاهدات على موقع اليوتيوب.

 

  • الأهلي بيكسب برضو

يغنيها المطرب الشاب شريف عبد المنعم، تم إطلاقها منذ عام 2015، وذلك بعد الأهداف والانتصارات الكثيرة التي حققها النادي الأهلي سواء في المباريات المحلية أو غيرها. حصدت الأغنية مشاهدات كثيرة أيضا على موقع اليوتيوب منذ إطلاقها حتى الآن.

  • أجيال بتسلم بعض

تم إطلاق هذه الأغنية بعد حصول النادي الأهلي على لقب النادي الأكثر تتويجاً بالألقاب القارية على مستوى العالم، وهى من غناء محمد حماقي، وكلمات أيمن بهجت قمر، وألحان عمرو مصطفى، وتوزيع أحمد الموجي. يمكن عرض كلمات الأغنية مكتوبة فيما يلي:

(أجيال بتسلم بعض تاريخ مكتوب والكل في واحد، ونتيجة ده إن النادي الأهلي المصري بقى رقم واحد، العالم شاهد على أمجاده وأنه مشرف اسم بلاده بجهد ولاده واحد واحد.. أجيال بتسلم بعض تاريخ مكتوب والكل في واحد ونتيجة ده إن النادي الأهلي المصري بقى رقم واحد، العالم شاهد على أمجاده وأنه مشرف اسم بلاده بجهد ولاده واحد واحد، واحد واحد.. أهلي أهلي.. من أول يوم في الأهلي لحد اللحظة دي كله بيدي والأهلي تملي لفوق بيفوق الكل فأي تحدي.. في الأول ديما سابق وزرع فينا قيم ومبادئ وإزاي في العتمة نثور ونلاقي النور ونقوم ونعدي..)

يمكن الاستماع للأغنية من خلال مشاهدة الفيديو التالي:

يمكن تحميل أغاني الأهلي mp4 من هنا وهنا

أغاني الأهلي مكتوبة

  • معاك يا أهلي

 نالت هذه الأغنية، التي أطلقتها شركة (We) الراعية للنادي الأهلي، إعجاب الجماهير لذلك حققت ملايين المشاهدات بعد فترة قصيرة جدا من تنزيلها على اليوتيوب، وظهر في الفيديو كليب الخاص بالأغنية عددا من نجوم النادي الأهلي، منهم: عماد متعب، وحسن رمضان. نستعرض كلمات الأغنية فيما يلي:

(من زمان كتفي في كتفك ومعاك في أي مكان بس تنادينا تلاقي الكون مليان، إنت الأمل وإنت الكيان فين ما تروح لو آخر الدنيا وراك نفديك بالروح، عشقك في قلبي يداوي أي جروح هاهتف باسمك مهما كان.. جيل ورا جيل ولا يوم عرفت يا أهلي المستحيل، الفوز في دمك ده مالوش بديل، بعد الـ90 دي من زمان ولو هعيش أحكي في تاريخك ده مايكفينيش ده تاريخ مليان بطولات مابتتنسيش، في الكون إنت أعظم مكان وأقول وأعيد ولا غيره يفرح، نصره في قلبي عيد لو مش هشجع أكون ميت أكيد، الأهلي فوق لو فين ما كان)

  • ثورة الأهلاوية

تدخل ضمن الأغاني الشعبية أو أغاني المهرجانات التي تم إطلاقها لتشجيع النادي الأهلي، وكلمات الأغنية هى:

(احنا جينا احنا جينا احنا جينا.. خبوا الشوال احنا جينا احنا جينا احنا جينا.. إصرف وحارب فينا برضو الدوري لينا.. 80 مليون أهلاوي مين يقدر يعادينا.. احنا جينا احنا جينا احنا جينا.. خبوا العيال احنا جينا احنا جينا.. اصرف وحارب فينا برضو الدوري لينا.. 80 مليون أهلاوي مين يقدر يعادينا.. أهلي أهلي أهلي أهلي.. تشجيع أهلاوي.. جيل بعد جيل بعد جيل طول العمر الأهلي فوق الجميع، في الإدارة والمبادئ ديما كبير، صالح سليم والخطيب أكبر دليل.. بيبو بيبو الله يا خطيب.. بيبو بيبو يا سلام يا خطيب.. شوفتوا البيضة والزرقة قال عايزين ياخدوا بطولة.. يلا يا بيبو علمهم مهما يبعزقوا في الدولارات الأهلي هيكسب البطولات....)

  • أهلاوي

هى الأغنية الرسمية لاعتزال لاعب النادي الأهلي حسام غالي، ويغنيها المطرب والممثل محمد الشرنوبي، وكلماتها من تأليف أيمن بهجت قمر، وألحان عمرو مصطفى. نقدم الأغنية مكتوبة فيما يلي:

(ده تشوفه تقول أهلاوي كان باين من زمان من صغره وهو ناوي يوصل أبعد مكان.. إتربى على المبادئ واتأثر بالكيان فطبيعي يبقى سابق يبقى الأول كمان.. صبره واخلاصه ليا تضحيات مش عادية، واللي بيتعب ويدي يوصل لمكانته ديا.. ناس بالملايين تحبه وتاريخ نتباهى بيه، وادي اللي بيرضي ربه بص بيوصل لأيه.. متقولش مع السلامة في تحدي كبير جديد مبقاش في زيه ياما دول بقوا نادرين أكيد.. صبره واخلاصه ليا تضحيات مش عادية، واللي بيتعب ويدي يوصل لمكانته ديا.. متقولش مع السلامة في تحدي كبير جديد مبقاش في زيه ياما دول بقوا نادرين أكيد)

يمكن تحميل أغاني النادي الأهلي المصري mp3 من هنا

أسماء أبو بكر

أسماء أبو بكر

عن كاتب المقال: صحفية مصرية حاصلة على كلية الإعلام من جامعة القاهرة، تهتم بشؤون الطلاب