رئيس التحرير أحمد متولي
 من هو شريف إدريس الممثل الذي حلم بقتل أبنائه؟ تاريخ ميلاده وسنه وأولاده

من هو شريف إدريس الممثل الذي حلم بقتل أبنائه؟ تاريخ ميلاده وسنه وأولاده

كتب شريف إدريس الممثل الشهير منذ نعومة أظفاره منشورًا عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي  «فيس بوك» ينتقد فيه الوضع المزري الذي آلت إليه مهنة التمثيل والذي آل به الوضع لأن يحلم بقتل أبنائه، فمن هو وما هو تاريخ ميلاده؟

شريف إدريس

وانتقد الممثل شريف إدريس الممثل المعروف الوضع الفني من خلال منشور له صباح اليوم الخميس 10 مارس 2022، قال فيه أنه تعرض للكثير من المواقف المسيئة والتي دفعته إلى التفكير في الاعتزال وترك المجال الفني بشكل نهائي وقاطع.

وأضاف شريف إدريس الممثل أنه حاول خوض مجال آخر غير التمثيل ليتمكن من الإنفاق على أبنائه الذين يحبهم حد العبودية- بحسب تعبيره- إلا أنه لم يستطع ذلك.

وقال شريف إدريس الممثل الشاب أنه على الرغم من نشأته وسط كبار فناني الوسط الفني إلا أنه قرر من الآن وصاعدًا ألا يعرض نفسه لمثل هذه المواقف مرة أخرى، والتي دعته للإنفاق على عمله من ماله الخاص، طالبًا توفير فرصة عمل له خارج مصر.

شريف إدريس الممثل

وكتب شريف إدريس الممثل: «بسم الله الرحمن الرحيم.. بعد ٣٥ سنه سعي وتعب وشقى في الوسط الفني قررت الاعتزال والابتعاد تمامًا وتغيير مسار حياتي، وأي حد عنده فرصة سفر لي هاكون شاكر له وده طلبي الوحيد.. وده قرار أخدته بعد ما الأمور وصلت في الوسط الفني لمرحلة عبثية وصلت إني بقيت بشوف بعض الزملاء بيشحتوا الشغل علني علشان يشتغلوا لأن الشغل بقى متقسم على ناس معينة..».

وقرر شريف دريس: «فلو الأمور وصلت لكده ابعد أحسن.. وحتى لما بيجي شغل بيتفرض عليك توافق بأقل الفلوس وتخرج من الشغل مديون.. ومواقف مهينة زي إن شركة إنتاج تعرض عليك أجر هو قيمة ربع أجرك والسبب إنهم الميزانية مصروفة عالديكور.. طب خلوا الديكور يمثل..».

وأوضح شريف إدريس الممثل: «هاحكي لكم موقف حصل معايا.. من أسبوع اتصل بيا حد قال لي عايزين حضرتك بكرة عندك تصوير في مسلسل كذا بس هتدفع عشرى في المائة للكاستينج دايريكتور.. كان هيجيلي جلطة بعد ماقفلت المكالمة ووافقت علشان أنا محتاج اشتغل ومحتاج فلوس.. وماقدرتش استوعب الفكرة بصراحة إني بعد العمر ده مضطر ادفع علشان اشتغل فاتصلت واعتذرت.. ».

وتابع شريف إدريس: «وده الحال حاليًا إن الأمور بقت في إيد كاستينج دايريكتور.. وده موقف من مواقف كتير مريت بها لو حكيتها محتاجة كتاب مش بوست عالفيس، فطالما الشغل بقى لازم يتدفع له.. وطالما الشغل بقى بالشحاتة يبقي بلاش أحسن.. ».

حلم بقتل أبنائه

وعن حلمه بقتل أبنائه قال شريف إدريس: «انا طول عمري راضي الحمد لله.. بس حقيقي انا وصلت لمرحلة اكتئاب وصلتني اني بقيت بنام احلم بكابوس اني بقتل عيالي وبقتل نفسي لأني وصلت لمرحلة نفسية ومادية إني بقيت مش قادر اربيهم ولا اصرف عليهم وانا عندي 3 أطفال بعبدهم عبادة، متخيلين حجم المسؤلية؟ وبقيت مديون لطوب الأرض.. ».

وتابع شريف إدريس الممثل: «حقيقي لو حد عنده فرصة سفر ليا هاكون شاكر له جدًا وهيكون جميل في رقبتي لحد ما اموت لأن حقيقي انا مش قادر اعيش في البلد دي تاني، انا حاولت أسعى في أي مجال تاني بس ماقدرتش، وحقيقي لو اتعرض عليا بطولات بعد البوست ده هرفضها لأن البوست ده هو نهاية علاقتي بالمجال اللي اتربيت فيه ودرسته وعشت فيه كل تفاصيل حياتي والحمد لله علي كل شئ.. ».

واختتم شريف إدريس تدوينته قائلاً: «همسح أبلكيشن فيسبوك من تليفوني لأني هنزل ابيع تليفوني أصلاً.. فانا هأكون متاح أونلاين لحد بالليل.. لو حد عنده فرصة شغل وسفر ليا ومش معاه رقمي ياريت يجيبه من أي حد، ملحوظة: انا مش محتاج طبطبة من حد انا محتاج فرصة سفر وشغل تخليني أعيش ولادي حياة كريمة وبس، شكرًا لكم محبتي للجميع، هاين عليا اقوم ارمي نفسي من البلكونة بعد ما وصلت إني اكتب البوست ده».

من هو شريف إدريس الممثل؟

وتساءل الكثير من المتابعين: من هو شريف إدريس الممثل؟ وهو فنان شاب خاض الوسط الفني وهو في سن صغيرة، وأدى دور الطفل طارق ابن شقيقة الفنان محمود عبد العزيز في مسلسل رأفت الهجان، وعطية ابن نور الشريف في فيلم كل هذا الحب، وغيرها من الأعمال الكبرى.

أبناء شريف إدريس وزوجته

الممثل شريف إدريس من مواليد محافظة الأقصر، وتخرج في المعهد العالي للفنون المسرحية، وهو متزوج من سيدة إسكندرانية ولديه منها 3 أبناء هم: حبيبة والتوأمين عمر وجواد، وعرف عنه الوفاء لوالدته التي تأثر تأثرًا شديدًا بوفاتها ويحرص على نشر صورتها على صفحته عبر فيس بوك ويطلب الدعاء وقراءة الفاتحة لها يوم الجمعة من كل أسبوع.

تاريخ ميلاد شريف إدريس

وقال الممثل الشاب أنه قضى 35 عامًا في الفن، حيث أدى العديد من الأدوار منذ صغره مع الفنانين عادل إمام، نور الشريف وغيرهم وكان آخر أعماله مسلسلات قصر النيل، سلطانة المعز، نسر الصعيد مع محمد رمضان، حيث أن تاريخ ميلاد شريف إدريس 8 يونيو 1982، ويبلغ سنه 40 عامًا.

​​​​​​​

الكلمات المفتاحية

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011