حواديت أبلة فضيلة عن المب وقصص ماما توتا


حكايات أبلة فضيلة وقصص وحواديت مسلية للأطفال من الزمن الجميل

تعتبر حكايات أبلة فضيلة من أروع البرامج التي قدمتها الإذاعة المصرية، فقد ارتبط بها الأطفال والكبار على حد سواء، ولا تزال حكاياتها عالقة في أذهان الكثيرين حتى الآن لدرجة أن العديد من الأمهات يحرصن على قص تلك الحواديت على أطفالهن، لأنها تحقق التسلية وفي الوقت نفسه ترسخ سلوكيات وقيم حميدة لدى الطفل.

أبلة فضيلة زمان

الاسم الحقيقي لأبلة فضيلة هو فضيلة توفيق، وهى من مواليد أبريل 1929، تخرجت من كلية الحقوق ثم عملت في الإذاعة المصرية بعد فترة من تخرجها، حتى أصبحت واحدة من أشهر مقدمي برامج الأطفال في الإذاعة المصرية.

غنوة وحدوتة هو الاسم الذي أُطلق على برنامج حكايات أبلة فضيلة، الذي تم بثه في حوالي عام 1959، وتولت فضيلة توفيق تقديمه، ولم يقتصر البرنامج وقتها بسرد قصص للأطفال فقط، بل استضافت مقدمته العديد من المشاهير والشخصيات البارزة، مثل: أنيس منصور، نجيب محفوظ، عبد الحليم حافظ، وغيرهم.

حواديت أبلة فضيلة عن الكذب

القصص والحكايات التي قدمتها أبلة فضيلة في برنامجها كانت تهدف إلى تسلية الطفل من ناحية وغرس الأخلاق الحميدة لديه ونبذ السلوكيات السيئة مثل الكذب، من ناحية أخرى.

من القصص التي تحدثت عن الكذب حدوتة بعنوان "حسن وكوباية اللبن" التي كانت تقول فيها: (كان حسن ميحبش اللبن وكل يوم لما يقعد يفطر وتيجي ماما تصب اللبن في كوبايته يزعل ويكشر وعلى طول على طول يكلم نفسه ويقول هى ماما فكراني أيه فكراني لسه صغير أنا خلاص كبرت وكل يوم بكبر وأكبر فاضل شهرين ويبقى عمري 8 سنين)

تستكمل: (طبعا حسن كان غلطان عشان اللبن مش بس للصغيرين لأ للكبار كمان، وبعد ما يفطر قوام ومن غير كلام يقوم يغسل بوءه وإيديه ويسيب كوباية اللبن زي ما هي وميشربش منها ولو شويه ومامته تشوف كده تزعل وتضايق، وتزعل ليه وتضايق ليه طبعا عشان بتحبه وخايفة عليه، وعلى طول على طول تكلمه وتقول اسمع الكلام يا حسن واشرب كوباية اللبن، يقولها مبشربوش ومبحبوش)

وتُكمل القصة: (وحسن يغضب قوام وميسمعش الكلام عشان كده مش هقول عليه شاطر، لأنه فاكر ان اللبن ميحبوش وميشربوش غير الصغيرين اللي عمرهم سنتين، لكن هو قال إيه بقى كبير وفاضل عليه شهر ولا شهرين ويبقى عمره 8 سنين، وحسن بيقول كل يوم ماما بتزعل مني عشان وتخاصمني عشان بسيب كوباية اللبن زي ما هي ولا أشربش منها ولا شويه، وقعد يفكر ويفكر هيعمل إيه، إزاي يخلي ماما ترضى عليه، لحد ما جتله فكرة، يا ترى الفكرة إيه هيطاوع كلام مامته ويشرب كوبايته ولا أيه)

(حسن قرر يعمل نفسه شرب اللبن وقال لما مامته تشوف كوبايتي فاضية تفتكرني شربت اللبن وبالطريقة دي متزعلش مني وترضى عليه، ويا ترى هيعمل إيه وإزاي كوباية اللبن يفضيها من اللبن اللي فيها، وحسن فكر يرمي اللبن اللي فيها من غير ما حد ياخد باله منه، وفي ساعتها على طول رجع يقول لأ استغفر الله استغفر الله هرمي اللبن ده يبقى حرام عليه، وفكر في فكرة تانية وهى إنه يديه لأخته الصغيرة إنعام)

تتابع أبلة فضيلة القصة: (تاني يوم الصبحية قام حسن يفطر وبعد شويه جت مامته حطت اللبن في كوبايته ورجعت للمطبخ علشان تطبخ وكانت أخته الصغيرة أنعام لسه بتفطر، وبعد ما شربت كوبيتها حسن شال كوبايتها الفاضية وحط كوبايته المليانة قدامها، وقوام من غير كلام أخته إنعام شربتها، وماما رجعت شافت كوباية حسن مفهاش لبن)

تختم أبلة الفضيلة الحكاية: (لما ماما سألت حسن وقالتله حسن شربت اللبن؟ حسن كان عايز يقول أيوه شربت اللبن لكن مقدرش عشان طول عمره مكدبش، لأن الكدب حرام، قعد ساكت لا قال أيوه ولا لأ، رجعت ماما سألته يا حسن شربت اللبن، قالها لأ يا ماما مشربتوش)

لاستكمال قصة حسن وكوباية اللبن، يمكن مشاهدة الفيديو التالي:

 

حدوتة أبلة فضيلة البطة وأولادها

حدوتة البطة وأولادها تعتبر من أشهر حكايات أبلة فضيلة، تبدأها بقول: (حبايبي الحلوين الحدوتة عند ترعة صغيرة وجمت الترعة شجرة وتحت الشجرة بطة، البطة نايمة ومغمضة عنيها، والعصافير فوق الشجرة قالوا واحد اتنين تلاتة يلا كله مره واحدة زقزقة زقزقة زقزقة، البطة اللي نايمة فتحت عنيها وبصت للعصافير وقالتلهم هدوء من فضلكم عايزة أغمض عنيا وأنام شويه ممكن)

تستكمل: (والعصافير عصافير مؤدبة قالوا للبطة طبعا ممكن، قالوا واحد اتنين تلاتة وهوس سكوت، والعصافير بطلوا زقزقة، والبطة غمضت عنيها لكن الضفادع تحت الشجرة قالوا ياه الدنيا حر تعالوا ننط في الميه، من بختنا إننا زي ما بنعيش على الأرض زي ما بنعيش في الميه، واحد اتنين تلاتة يلا ننط، نطوا نزلوا فيه الميه وكانوا فرحانين أوي، الضفدعة دي تزق دي والضفدعة دي تطلع فوق دي دوشه إيه دي، البطة عايزة تنام ومش عارفة تنام)

تتابع أبلة فضيلة الحدوتة: (البطة اللي نايمة فتحت عنيها وقالتلهم هدوء من فضلكم عايزة أغمض عنيا وأنام شويه ممكن، والضفادع ضفادع مؤدبة نزلوا تحت الميه وقالوا متأسفين جدًا، والدنيا بقت ساكتة، البطة خلاص غمضت عنيها هتنام لكن طلعت ناموسة من الترعة وزنت في ودن البطة، البطة فتحت عنيها وقالت للناموسة: لو أقدر أقوم كنت قومت وخدتك في منقاري، استغربت العصافير، هى البطة مش قادرة تقوم ليه؟ واستغربت الضفادع هى البطة مش قادرة تقوم ليه؟)

تحكي باقي القصة: (اه أصل البطة نايمة والبيض بتاعها تحتها، ومتقدرش تسيبه وتقوم تجري ورا ناموسة، وفي عصفورة قالت لو مبطلتش الناموسة زن هنزعل وأخدها في منقاري، والضفدعة قالت لأ ده الناموس ده أكلتي، لساني طويل جدا أفرده يجيب الناموسة، والناموسة قالت وأنا ليه بلاش أزن في ودن البطة وراحت بعيد، العصافير ساكتة والضفادع ساكتة والناموسة طارت والدنيا ساكتة وكله هدوء، نامي يا بطة بقى)

في نهاية الحدوتة تقول: (لكن إيه دي ده فيه صوت، اه البيض اللي تحت البطة طلع منه بط صغير، البط الصغير هو اللي بيعمل الصوت، والعصافير والضفادع قالوا للبط الصغير اسكتوا اسكتوا متجبولناش الكلام البطة الكبيرة عايزة الهدوء، لكن البطة الكبيرة فتحت عنيها وقالت لأ سبوهم سبوني أسمع صوتهم، أنا بحب ولادي أكتر من أي شيء في الدنيا، علشان هى ماما، وماما بتحبنا أكتر من أي شيء في الدنيا)

حدوتة أبلة فضيلة عيد ميلاد الكتكوت

قصة عيد ميلاد الكتكوت من القصص الجميلة التي تستهوي الكثير من الأطفال، تبدأ أبلة فضيلة قائلة: (حبايبي الحلوين انهاردة عيد ميلاد مين، انهاردة عيد ميلاد الكتكوت، زي النهاردة كان الكتكوت في البيضة لسه نقر نقر بمنقاره كسر القشرة وعدى وفات وطلع بره عنيه مغمضة لسه ورجليه رفعين ومش قادرة تشيله لسه، لكن حبه بحبه فتح عنيه وقدرت رجليه تشيله)

تستكمل باقي الحكاية: (أول ما فتح شاف راس بودان وعنين وشعر على ديل تخين، والكتكوت قال انتي يا أم الديل انتي انتي مين؟ ردت عليه ونونوت وقالت أنا القطة، فرح أوي الكتكوت بالقطة، وهو بيلف عنيه شاف جنبها راس طويلة وودان طويلة وديل رفيع من غير شعر، وسأل الكتكوت إنت مين يرد عليه يقول كلام، كلامه أيه هوهوه ورد عليه وقاله أنا الكلب، فرح أوي الكتكوت بالكلب ولف عنيه)

تتابع: (شاف جنب القطة والكلب أيه، شاف راس من غير ودان وبوء من غير سنان وبمنقار مبطط وديل بريش، قالها وانتي انتي مين؟ ترد تقول كلامها وتكاكي وتقول أنا البطة، فرح أوي الكتكوت بالبطة، وفرح بالقطة والكلب والبطة، والأربعة بقوا أصحاب من يوم ما اتولد لغاية انهاردة كلهم أصحاب، واحنا انهاردة إيه ما احنا قولنا عيد ميلاد الكتكوت)

تستمر أبلة فضيلة في سرد الحدوتة للأطفال: (هما بيلعبوا القطة تجري ورا الكورة وتخربش فيها بخربشها، والكتكوت يقول لأ أنقر فيها أنا بمنقاري، والكلب يقول لأ أخدها أنا في سناني وأجري بيها، والبطة واقفة تتفرج، الدنيا حر الكلب يقول ننزل في الميه نعوم والقطة تقول لأ لو نزلت في الميه هغرق أنا مبعرفش أعوم، يصوص الكتكوت ويقول ناخد دش ناخد دش، والبطة تتفرج)

تتابع: (عايزين ياكلوا ياكلوا أيه؟ الكلب يقول ناكل لحمة، القطة تهز ديلها وتقول لأ ناكل سمك ويرد الكتكوت ويقول لأ نشرب لبن كفاية، والبطة واقفة تتفرج، كل يوم ده يقول حاجة وده يقول حاجة وده يقول حاجة ولا حد عارف أخرتها وإنما البطة هى اللي واقفة تتفرج)

تستطرد: (حلوين إحنا قولنا انهاردة أيه اه عيد ميلاد الكتكوت، زي انهاردة كسر قشر البيضة عشان يفوت، وكلنا فرحانين وعاملين ليه حفلة عيد ميلاد، اتلموا وحاطوه في الوسط وقالوله اسمع يا كتكوت انهاردة عيد ميلادك واحنا هنغنيلك بقى، القطة تقف وتقول عارف كل الغنوة أيه كل الغنوة نونوة وتجري تجيب الطبلة وتقف عليها برجليها وترقص وتغني)

في نهاية الحدوتة تقول: (الكلب عايز يرد عليها يجي يقول النونوة ميعرفش ونونوته تطلع هوهوه، والكتكوت عايز يرد عليهم ونونوته تطلع صوصوة، الكلب يزق القطة ينزلها من فوق الطبلة، ويقف هو يقول لأ يا كتكوت انهاردة عيد ميلادك وأنا اللي هقولك الغنوة، عارف كل الغنوة أيه كل الغنوة هوهوه، القطة تزقه وتقول لأ كل الغنوة نونوة، يزعل الكلب ويقول لأ هوهوة وهتبقى خناقة)

تختم القصة: (ويوم عيد ميلاد الكتكوت يقف الكتكوت ويقول لأ خلوها صوصوة لا تبقى نونوة ولا تبقى هوهوة، البطة تقف وتقول لأ اللي أحسن ان احنا نغني سوا مرة نو ومرة هو ومرة صو ومرة كاك وتزق الطبلة تك تك تاك، والغنوة بقت حلوة عشان كلهم غنوا سوا)

أغنية أبلة فضيلة

أغاني أبلة فضيلة ، وتحديدًا أغنية برنامج غنوة وحدوتة حققت شهرة واسعة أيضًا ولاقت إعجاب الكثيرين، ذلك نستعرض كلمات الأغنية فيما يلي:

يا ولاد يا ولاد توت توت

تعالوا معايا توت توت

يا ولاد يا ولاد توت توت

تعالوا معايا توت توت

تعالوا تعالوا

علشان نسمع أبلة فضيلة

راح تحكلنا حكاية جميلة

وتسلينا وتهنينا وتذيع لينا كمان أسامينا

أبلة فضيلة أبلة فضيلة

يمكن الوصول إلى العديد من حواديت أبلة فضيلة من هنا أو هنا

أسماء أبو بكر

عن كاتب المقال: صحفية مصرية حاصلة على كلية الإعلام من جامعة القاهرة، تهتم بشؤون الطلاب

ميكس ميديا